Kaka på Kakas vinnarbidrag: Saltstänkt chokladkaka. Foto: Sofia Fredricks Sprung

Vinnarkakan klar i Malmös schysstaste bakverk

Sju Malmöcafeér har under veckan tävlat om den hedervärda utmärkelsen ”Malmös schysstaste bakverk” i syfte att uppmärksamma World Fairtrade Challenge och det viktiga arbetet med rättvis handel. Juryn, bestående av superkonditorerna Marie Skogström från Mat och Vin Slottsparken och Joel Lindqvist från Pastry by Joel Lindqvist har tillsammans med fem Malmöborepresentanter korat vinnaren.

Vinnare i Malmös schysstaste bakverk är Kaka på kaka med Kakas saltstänkta chokladkaka.

Juryns motivering:

"Med lika hög andel choklad som fairtrade- och ekoprodukter lyckas Kaka på kaka övertyga även de mest chokladtveksamma jurymedlemmar om sitt bakverks förträfflighet. Med sin blandning av sött och salt, olika konsistenser och dubbla lager kunde det verkligen ha blivit - kaka på kaka - istället vill man bara ha mer… Saltstänkt chokladkaka. De schysst odlade rosorna på toppen gav rättvist extra poäng. Vinnarbidraget visar stor kärlek till hantverket och är i sig själv en mäktig och god insats för fairtrade i Malmö – och världen. Grattis Kaka på kaka!".

Vinnaren kommer att prisas på ett öppet event i Stadshuset i Malmö den 18:e maj kl 15 då Malmö Fairtrade City bjuder in till diplomutdelning och provsmakning av vinnarkakan.

Har man inte hunnit testa alla bakverken än finns det fortfarande en chans. Tävlingsbidragen och vinnarkakan finns kvar på de deltagande caféerna till och med lördag den 13:e maj.

Deltagande cafeér:

För ytterligare information kontakta:

Emma Börjesson, projektledare Malmö Fairtrade City, tel: 070-911 87 19

Utskickat av:

Linn Johansson, kommunikatör, miljöförvaltningen Malmö stad, 072 967 53 65

Malmös schysstaste bakverk arrangeras som en del av World Fairtrade Challenge, en kampanj som sätter fokus på varför Fairtrade behövs och vilken skillnad Fairtrade gör för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Runt om i världen arrangerar organisationer och privatpersoner egna Fairtrade-fikor och utmanar andra att fika den 11-13 maj. År 2016 deltog 1,8 miljoner deltagare från 26 länder i World Fairtrade challenge.