Ny utbildning leder till högre lön för vårdpersonal!

Malmö Högskola erbjuder från 2009 en utbildning i klinisk forskning och monitorering vilket ska underlätta för företag att hitta kompetent personal. Utbildningen ger offentliganställd sjukvårdspersonal möjlighet till arbeten inom läkemedelsindustrin vilket kan leda till bättre karriärmöjligheter och bättre lön. Utbildningen baseras på ett faktiskt behov och har utformats i ett samarbete mellan Medeon Science Park, Trial Form Support och fakulteten Hälsa och Samhälle på Malmö Högskola.

Monitorering innebär att en oberoende person granskar genomförandet av kliniska studier så att de genomförs enligt protokoll och i enlighet med de myndighetskrav som finns i Sverige. Ett viktigt syfte är att se till att patienternas rättigheter och skyldigheter skyddas. Utbildningen syftar till att studenterna ska få goda kunskaper om monitorering av kliniska försök, såväl teoretiskt som praktiskt i enlighet med tre viktiga kvalitetssystem. Vidare ska studenterna kunna reflektera över frågor som rör lagstiftningens, etikens och kvalitetskontrollens betydelse för ett fullgott monitoreringsarbete.

-       Det är av stor vikt att högskolor och universitet samverkar med verksamheter inom yrkeslivet avseende utbildning och forskning, säger Carin Alm-Roijer, Enhetschef och universitetslektor.

-       Tillkomsten av utbildningen är ett exempel på att Medeon har en viktig roll när det gäller att knyta kontakter mellan Life Science-företag och universitet och högskolor i Öresundsregionen, säger Charlotte Ahlgren, VD Medeon Science Park.

-       Att få vara en del i utvecklingen och förverkligandet av en högkvalitativ utbildning på Malmö Högskola ligger i TFS Trial Form Support AB:s intresse eftersom det säkerställer vårt behov av högt kvalificerade medarbetare och gör att vi kan förbättra kvaliteten i våra produkter ytterligare. Vi är övertygade om att utbildningen kommer att bidra till utvecklingen av det medicinska Malmö och Medicon Valley och förbättra tillväxtmöjligheterna för företagen som verkar här, säger Niklas Lindberg, Managing Director, TFS Trial Form Support AB.

Kort om utbildningen:

Utbildningen ges på Malmö Högskola, fakulteten för Hälsa och samhälle.

Kursspråket är svenska, danska och engelska.

Kursen kommer att gå på halvfart.

Förkunskapskrav är examen från någon av följande utbildningar: sjuksköterske-, läkar-, biomedicinsk analytiker-, tandläkar-, apotekar-, receptarie-, veterinärutbildningen och kemiingenjör eller som av Malmö högskola bedöms likvärdig.

Utbildningen är öppen dels för dem som kommer direkt från någon av nämnda examina (50 %), dels för yrkesverksamma med minst två års erfarenhet från relevant verksamhet (50 %).

Kursen innehåller:

-       Lagstiftning och etik, 8 hp.

-       Monitoreringsprocessens teori och praktik, 17 hp.

-       Farmakologi, farmakokinetik, toxikologi, 10 hp.

-       Kvalitetskontroll vid kliniska prövningar, 5 hp.

-       Kvantitativa forskningsmetoder och biostatistik, 5 hp.

-       Examensarbete, 15 hp.

För mer information, kontakta:

Carin Alm-Roijer, Enhetschef och universitetslektor vid fakulteten för Hälsa och samhälle, 040 - 665 74 57, 070 - 965 1558.

Niklas Lindberg, Managing Director Sweden & Norway, 08 - 440 76 00, 0709 - 212 452.

Charlotte Ahlgren, VD Medeon Science Park, 0705 - 374 797.

Om fakulteten Hälsa och samhälle vid Malmö Högskola

Fakulteten för hälsa och samhälle främjar hälsa och goda liv genom utbildning och forskning. Här samverkar utbildningarna för att möta yrkeslivets krav och framtida utmaningar. Utbildningarna har en närhet till de verksamheter som vi utbildar för och innehåller ett samspel mellan teori och praktik.

Medeon Science Park är en forskningspark inom läkemedelsutveckling, medicinteknik, bioteknik och hälsovård. Forskningsparken finns i Malmö, mitt i Öresundsregionen och mitt i Medicon Valley - det geografiska område där 60 procent av Skandinaviens life science-företag finns. På Medeon finns idag ett trettiotal företag med totalt 450 anställda. Medeon ägs av Malmö stad (60 procent) och fastighetsbolaget Wihlborgs (40 procent). Mer information finns på www.medeon.se.

Om Trial Form Support, TFS

TFS is a full-service clinical CRO, providing the pharmaceutical, biotechnological, medical device, diagnostic and functional food industries with a wide range of clinical trial services. TFS services cover the whole clinical development programme from early explorative Phase I trials to registration trials in Phases II-III and post marketing surveillance trials in Phase IV. Over 420 highly competent employees dedicated to accuracy and service are working from multiple offices spread throughout 15 countries in Europe, India, Japan and the USA.