MediaAnalys växlar upp och får nya delägare

MediaAnalys två grundare tecknade i april 2010 en avsiktsförklaring med börsnoterade Getupdated Internet Marketing AB om ett återköp av majoritetsposten i bolaget. Nu är parterna överens och har ingått ett avtal kring återköpet av aktieposten om 51 %. Köpeskillingen uppgår till maximalt 32 miljoner kronor varav 14 miljoner kronor är en revers över upp till 48 månader.

Kalmarbaserade MediaAnalys AB blir därmed åter ett fristående bolag, efter köpet från börsnoterade Getupdated. VD Henrik Zobal har stora planer för framtiden och menar att affären är ett stort lyft för hela MediaAnalys men även för Kalmar Kommun då företaget idag är en stor arbetsgivare inom tjänstesektorn. Siktet är inställt på att fördubbla omsättningen från dagens 40 miljoner till 80 miljoner inom två år.

Ny medinvesterare i MediaAnalys, förutom grundarna Henrik Zobal och Marcus Bäckman som i och med affären ökar sitt ägande, blir ShortCap AB - vilka är en del av världsomspännande Arctos Mergers & Acquisitions. Inom ShortCaps paraply av investerare i köpet av MediaAnalys återfinns bland annat Mannerheim Invest AB och Gota Media AB. ShortCaps affärsidé är att som delägare bistå med managementexpertis och kapital för snabbare värdetillväxt i privata och familjedrivna bolag.

- Vi är mycket imponerade av det vi hittills sett av MediaAnalys, allt ifrån affärsidé, organisation och struktur till humankapital och management. Vi är mycket glada över att få bli en del i MediaAnalys framgångssaga och ser oerhört positivt på framtiden i en spännande och expansiv bransch, kommenterar Eric Severin - VD på Shortcap.

Förutom ShortCap går även ett par idag anställda i MediaAnalys in och investerar i bolaget, samtidigt som före detta VD Marcus Everflod blir utköpt. Nya delägare i MediaAnalys blir Kalle Blohm - marknadschef, Tommy Skålberg - teknikchef och Anna Nygren - säljchef.

- Att investera i MediaAnalys och få bli delägare i bolaget känns oerhört inspirerande och motiverande. Jag brinner för företaget och vill vara med i utvecklingen mot att bli ledande i norden inom vår bransch, säger Kalle Blohm.

MediaAnalys arbetar sedan starten 2006 med Internetmarknadsföring och i synnerhet annonsering på Google, ett område som växer mycket kraftigt och där företag framöver förväntas lägga en allt större del av sin marknadsföringsbudget. MediaAnalys är idag ledande i branschen med över 3100 genomförda kunduppdrag såsom t.ex. Telia, Vikingline, Uniflex och Lifebutikerna.

Under första halvåret 2010 omsatte MediaAnalys 20,8 MSEK med ett rörelseresultat om 4,2 MSEK. Företaget har 48 anställda, varav 43 vid huvudkontor i Kalmar, samt säljkontor i Stockholm och Helsingborg.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Zobal, VD MediaAnalys AB 0480-78 08 11

Kalle Blohm, Marknadschef MediaAnalys, 0480-78 08 37

Eric Severin, VD Shortcap, 070-727 66 10

• getupdated

MediaAnalys är ledande i Sverige inom internetmarknadsföring. MediaAnalys har hjälpt fler än 3100 företag att få nya kunder via nätet, och i synnerhet via sökmotorerna såsom Google och Yahoo.MediaAnalys vision är att vara den självklara partnern när det gäller sökmarknadsföring i Norden, såväl för stora som små företag.