Olika symtom vid MS

Hur upplevs MS-symtom?

En mycket låg fåtölj, två tunga kaffekoppar och ett tangentbord som skriver fel. Det var delar av den rekvisita Merck använde för att beskriva symtom på MS under kongressen ECTRIMS (European committee for treatment and research in multiple sclerosis).

Under den pågående internationella MS-kongressen ECTRIMS, som hålls i London 14 till 17 september, har en del besökare kunnat få känna på hur det är att ha symtom på MS.

Merck presenterade en utställningslägenhet där besökare fick möjlighet att leva sig in i en vardag med MS. Den låga fåtöljen, som var mycket trög och tung att resa sig ur, skulle tillsammans med de besvärliga kaffekopparna ge en bild av den sjukdomsrelaterade trötthet, fatigue, som uppskattningsvis åtta av tio MS-patienter har. Där fanns också en dator där tangenterna felaktigt visade vilka tecken som skrevs på skärmen. Det, tillsammans med en tidning där bokstäverna var omkastade, skulle förmedla känslan av kognitiv nedsättning som cirka fyra av tio personer med MS upplever. Dessutom fick besökaren gå med simfötter över en skvalpig madrass och lyfta en bricka där tyngden var ojämnt fördelad för att pröva på balanssvårigheter.

Forskaren Gavin Giovannoni, professor i neurologi vid Blizard Institute i London, var en som fanns på plats. Han tyckte utställningen om en vardag med MS var bra, men otillräcklig:

• Den ge en bild av hur svårigheter vid MS kan upplevas. Men de mest besvärande svårigheterna skildras inte här. De handlar bland annat om oro inför framtiden och svårigheter att kontrollera blås- och tarmfunktioner. Det finns fortfarande mycket kvar att göra för att förbättra behandlingen vid MS, sade Gavin Giovannoni.

Merck har precis lämnat in en ansökan till den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA om att få substansen cladribine godkänd för tablettbehandling mot MS.

Den nu liggande ansökan baseras på tre fas III-studier. En av dem är den uppföljande studien Clarity Extension, där vissa patienter har hunnit ta cladribine i över åtta år.