Merck annonserar mottagare av pris för nyskapande och innovationer inom Multipel skleros

För femte året i rad delar Merck ut pris till olika forskningsprojekt. I år delar tre forskarlag på prispengarna för deras fokus på att kunna förutse och definiera olika karakteristiska gällande Multipel skleros (MS).

Det var under MS-kongressen ECTRIMS år 2012 som priset Grant for Multiple Sclerosis Innovation (GMSI) inrättades av Merck. Sedan dess har årligen upp till en miljon euro delats ut för att stötta forskare som söker viktiga svar inom MS. Redan nu är nästa års stipendium för 2018 utlyst.

I år fick Merck in 77 olika projekt från 25 olika länder. Tre forskarteam från Kanada, Portugal och USA var de som blev utvalda. De vinnande bidragen exemplifierar nyskapande och lovande innovationer inom artificiell intelligens, ökade möjligheter gällande diagnos av MS, samt även sofistikerad övervakning av sjukdomsprogression. Områden som kan stötta patienter med MS och deras anhöriga så att de kan leva ett så normalt liv som möjligt.

Projekten och pristagarna är:

• Immunosenescence as a predictor of MS progression: Professor Catherine Larochelle och Professor Nathalie Arbour, Department of Neurosciences, Université de Montréal, Montréal, Canada
  • Targeting multiple sclerosis immune- and psycho-pathophysiology by modulation of neuroinflammation; development of the S100B knockout model studies: Professor Adelaide Fernandes, Faculty of Pharmacy, University of Lisbon, Portugal
  • Defining Spatial Pattern and Surface Characteristics of Multiple Sclerosis and Non-Specific White Matter Lesions via 3-Dimensional Analysis and Machine Learning: Professor Darin Okuda, Department of Neurology & Neurotherapeutics, UT Southwestern Medical Center, Dallas, Texas.

Merck arbetar för att genom innovativ vetenskap förbättra livet för patienter som lever med svåra sjukdomar. Priset ger forskningsprojekt som är i ett tidigt stadium en möjlighet att öka möjligheterna till att förutspå, diagnostisera, behandla och följa upp de som är drabbade av MS.

Här kan du hitta mer information om GMSI:

www.grantformultiplesclerosisinnovation.org.

Merck har även fler innovationspriser. Läs gärna om dessa här: https://www.merckgroup.com/en/research/open-innovation/grants-and-awards.html

Om Multipel skleros (MS)

Multipel skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet och den vanligaste neurologiska sjukdomen hos unga vuxna. Fortlöpande skovvis MS är den vanligaste formen av MS. Runt 85% av de som har MS har denna form av sjukdomen. Vad som orsakar MS är inte kartlagt men man vet att kroppens immunförsvar attackerar myelinet som leder till att nervkopplingarna försämras. Det finns idag inget botemedel mot MS men det finns behandlingar som fördröjer utvecklingen av sjukdomen.