Studie av effektiv tablett mot MS publicerad i prestigefylld vetenskaplig tidskrift

The New England Journal of Medicine fokuserar i veckans nummer på oral behandling vid multipel skleros. Bland annat publiceras de fullständiga resultaten från den så kallade CLARITY-studien. Fas III-studien har undersökt effekten av cladribine, en tablettbehandling för behandling av patienter med skovvis förlöpande multipel skleros, MS, som endast tas under två veckor per år.

”Studierna visar på en ny horisont för patienter med skovvis förlöpande MS och ett välkommet tillskott i urvalet av behandlingsalternativ”, skriver The New England Journal of Medicine i veckans ledare.

CLARITY genomfördes som en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie över två år. I studien deltog 1 326 patienter med skovvis fortlöpande MS

Flera av studieresultaten presenterades i april förra året på The 61 Annual Meeting of the American Academy of Neurology (AAN).

CLARITY-studien mätte följande parametrar: skovfrekvens, andelen skovfria patienter, ärrbildning i centrala nervsystemet och sjukdomsprogression. I samtliga fall uppmättes mycket positiva resultat.

Även biverkningsprofilen vid cladribinebehandling visade mycket goda resultat och biverkningar i linje med placebogruppens.

Merck Serono har ansökt om registrering av cladribine-tabletter hos Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEA) och hos FDA (US Food and Drug Administration) i USA. Cladribine kan komma att finnas tillgängligt som tablettbehandling för svenska MS-patienter under slutet av 2010.

Multipel Skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet. Sjukdomen debuterar oftast i åldrarna 20-40 år och leder successivt till ökade fysiska handikapp på grund av skador på centrala nervsystemet (CNS).

Det existerar i dag inget botemedel mot MS, men läkemedel finns som bromsar utvecklingen av sjukdomen och reducerar antalet så kallade skov (skov är en tillfällig försämring av sjukdomsförloppet). De nuvarande läkemedlen är dock i stor utsträckning behäftade med mer eller mindre allvarliga biverkningar. En annan nackdel är att de måste injiceras, antingen av patienten själv eller på sjukhus.

Läs abstract för CLARITY-studien online på The New England Journal of Medicine här:  http://content.nejm.org/cgi/content/full/NEJMoa0902533

Ytterligare information om studien finns på www.merckserono.net

För ytterligare information kontakta:

Dr. Aija Brameus, Medical Manager, Merck Serono, tel 0730-804 560, 08-562 445 60 aija.brameus@merckserono.net

Merck Serono är ett ledande läkemedelsföretag inom cancerbehandling, multipel skleros och hormonstimulerande medel för fertilitet. Merck Serono ägnar sig åt innovativ forskning, inriktad på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra små molekyler eller biologiska läkemedel för att hjälpa patienter på områden där det finns stora behov för förbättring.

Läs mer på www.merckserono.com