Anders Åkesson och Eva Hall från Röda Korset samtalar om traumatiserade flyktingar

På lördagen 17/5 kl 11.20 kommer regionrådet Anders Åkesson samtala med Eva Hall chef för Röda Korsets vårdenhet om hur regionen kan förbättra vården för traumatiserade flyktingar i Skåne.

På lördag kommer Anders Åkesson och Eva Hall mötas i ett samtal på Malmö C om hur traumatiserade flyktingar på bästa sätt ska kunna komma tillbaka till ett fullgott liv i Skåne. Vård till traumatiserade flyktingar är en viktig fråga för Miljöpartiet i region Skåne som drivit frågan i regionen sedan 2007.  Ungefär 90% av de ensamkommande barn som kom till Skåne under senare år har visat tecken på posttraumatiska stressymptom.

Därför tycker Miljöpartiet att det är viktigt att fortsätta satsa på barns psykiska hälsa under nästa mandatperiod. Röda Korset behandlingsenhet har fått mycket gott betyg av sina patienter, därför bjuder Miljöpartiet in Röda Korsets vårdchef för att diskutera hur vården kan bli ännu bättre.

- Röda Korsets idéburna behandlingsenheter är bra exempel på hur Region Skåne kan använda sig av kompetens och erfarenhet från den ideella sektorn, säger Anders Åkesson.

Kontaktperson: Sofia Hedman tel:0702337697