Cykeldemonstration för 17000 döda

Cykeldemonstration för 17000 döda

På lördag 3/5 cyklar vi mellan Malmö och Lund för att uppmärksamma EUs inhumana flyktingpolitik. Vi har sett bilder på hur döda människor flyter i land på Europas sydliga stränder. Krig, svält och förföljelser ger människor inget annat val än att riskera sina liv i skrangliga båtar över medelhavet för att söka asyl i Europa.

Hade det funnits legala vägar in till Europa hade dessa människoliv kanske kunnat räddas. Ungdom Mot Rasism  och Miljöpartiet de gröna tycker att det är dags för förändring. Talar gör bland annat Izabella Tirbal, Ungdom mot Rasism, Emma Beringer och Ramus Ling riksdagskandidater för  Miljöpartiet.

- Ungdom mot rasism ser det som en självklarhet att delta och stå bakom denna demonstration. Det är en relevant och aktiv del i vårt arbete mot en mer antirasistisk värld. Genom att upplysa om hur flyktingpolitiken och asylsökande i Europa behandlas, hoppas vi på att fler blir uppmärksamma och väljer att ta en mer aktiv ställning. Izabella Tirbal, styrelseledamot Ungdom Mot Rasism

- Miljöpartiet vill i Europaparlamentet verka för ett mer öppet och humant Europa. Vi måste ha en medmänsklig politik som gör det möjligt för människor som flyr undan krig och svält att få komma till Europa på ett säkert sätt. Våra politiker accepterar inte att ha drunknade flyktingars liv på sina samveten. Emma Beringer, riksdagskandidat för Miljöpartiet de gröna

Vi hoppas att så många som möjligt går med oss för öppnare gränser oavsett politisk tillhörighet för att minnas dem som dött och kämpa för ett öppnare Europa.