MP-krav: Bättre hjälp till förlossningsrädda i Skåne

Den skånska vården måste bli bättre på att fånga upp gravida med förlossningsrädsla och kvinnor som drabbats av graviditets- och förlossningsskador. Miljöpartiet vill därför att Region Skåne satsar på ett nytt arbetssätt där gravida får träffa samma barnmorskor både före, under och efter förlossningen. Metoden har visat sig minska antalet förlossningsskador och kejsarsnitt.

Tidigare i år fick en ny arbetsmetod på förlossningsavdelningen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge stor uppmärksamhet. Föd med en barnmorska du känner! skriver sjukhuset och erbjuder gravida att få träffa ett team med samma barnmorskor både före, under och efter förlossningen.

Det är en metod som redan finns i bland annat Danmark och Nederländerna och som visat sig göra det lättare för gravida och nyförlösta att få rätt hjälp och vård. Gravida med förlossningsrädsla känner sig mindre rädda och antalet förlossningsskador, kejsarsnitt och klipp minskar.

– Både barnmorskor och gravida har länge efterlyst en större kontinuitet i förlossningsvården. Det finns en trygghet i att ha en barnmorska som redan känner en med på förlossningen och under eftervården. Därför vill Miljöpartiet att Region Skåne inför samma arbetssätt som i Huddinge, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Tidigare har det funnits planer på ett projekt likt det i Huddinge även i Skåne. I höstas förberedde förlossningsavdelningen på Helsingborgs lasarett i samarbete med en barnmorskemottagning projektet Min barnmorska – Helsingborg, där gravida skulle få träffa samma barnmorskor från första inskrivningsbesöket på MVC till förlossningen och eftervården. Men tyvärr stoppade Region Skåne i sista stund projektet, bara kort innan verksamheten skulle dra igång.

Miljöpartiet har därför lämnat in en motion till regionfullmäktige med krav på att alliansstyret med M, C, L och KD ser till att Min barnmorska - Helsingborg snarast startas upp, samtidigt som det utreds hur förlossningsavdelningarna på övriga skånska sjukhus ska kunna erbjuda samma möjligheter i framtiden.

– Planerna i Helsingborg var så långt framskridna att rekryteringen av barnmorskor redan var igång. Platsannonserna låg redan ute. Många såg fram mot försöket och det är olyckligt att Region Skåne inte genomför något som varit så framgångsrikt i Stockholm och Danmark, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet avsatte 20 miljoner kronor extra till förlossningsvården i partiets budgetförslag och föreslår också en nollvision för förlossningsskador, ett mål att varje enskild barnmorska ska hantera en aktiv födsel åt gången och fler uppföljningsbesök för att tidigt ge hjälp vid förlossningsskador.

– Miljöpartiet vill skapa en förlossningsvård som alltid sätter den gravida i centrum. Med en mer individanpassad vård kan kvinnor få den hjälp de behöver. Projektet i Helsingborg är ett exempel, men vi vill också utöka möjligheten att få BB-vård i hemmet och extra stöd under förlossningen, säger Mätta Ivarsson.

För mer information, kontakta:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 – 552 51 08

Pressbilder finns här.

Information om Min barnmorska - Helsingborg finns här.

Information om projektet i Huddinge finns här och här.