Anna König Jerlmyr (M): Kräver att stadshusmajoriteten vidtar åtgärder för We Are Stockholm

Flera sexuella trakasserier och övergrepp har skett under Europas största ungdomsfestival We Are Stockholm rapporterar flera medier. Festivalen riktar sig till alla tonåringar och äger rum i Kungsträdgården under somrarna. Inte förrän under helgen har dessa övergrepp rapporterats till allmänhetens kännedom, som pågått under flera år och ökar inför varje år, enligt en person som arbetar med säkerhet under festivalen.

- Det här är en enorm skandal att dessa händelser inte har kommit till allmänhetens kännedom tidigare. Jag utgår från att såväl polisen som Stockholms stad nu kommer att agera. Polisen har nu sagt att de ska tillsätta en intern utredning men jag vill se en utredning som genomförs snabbt med stor transparens och av oberoende utredare. Vi måste vidta åtgärder direkt när brott begås och i synnerhet när det gäller brott riktat mot kvinnor får vi inte vika en millimeter, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M), Stockholms stad.

- Incidenter och övergrepp måste alltid uppmärksammas oavsett vem utföraren är. Jag kräver att stadshusmajoriteten vidtar nödvändiga åtgärder för att höja beredskapen inför årets festival för att förhindra att detta återupprepas, avslutar Anna König Jerlmyr (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222