Ett förlorat år för Stockholm - Stockholms stad behöver ett maktskifte

Ett förlorat år för Stockholm - Stockholms stad behöver ett maktskifte

Stockholm är en fantastisk stad men Stockholm kan mer. Den rödgrönrosa majoritetens årsbokslut, som behandlas på kommunfullmäktige den 25 april, visar tydligt att Stockholm utvecklas åt fel håll.

Bokslutet visar på växande underskott i äldreomsorgen, brist på förskollärare samt att klotter, skadegörelse och illegala bosättningar slår rekord. Samtidigt är den rödgrönrosa majoritetens politik ett hot mot valfriheten inom välfärden. Men det mest oroande är att majoriteten har tappat greppet över ekonomin, en utveckling som på sikt hotar alla stockholmares välfärd.

• Socialdemokraterna har sedan 2014 genomfört skattehöjningar för 1,3 miljarder kronor, vilket innebär ca 3 600 kronor mindre per år för en genomsnittlig Stockholmsfamilj. Ändå finns det inget som tyder på att det ekonomiska utgångsläget förbättras i Stockholm, tvärtom så verkar de ekonomiska problemen för staden enbart att tillta, säger oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M).
  • Det som behövs är inte skattehöjningar utan fler skattebetalare. Under Alliansens åtta år skapades vartannat jobb i Sverige, 96 000 jobb, i Stockholms stad. Det var ett resultat av att vi satte jobben främst. Från 2006 till 2014 gick Stockholm från plats 132 till plats 22 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. 2015 rasade Stockholm till plats 48, säger oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M)
  • Jag blir alltmer oroad över att Socialdemokraterna, trots alla extra pålagor på stockholmarna, fortsätter att låna 1 miljard kronor i månaden och bygger upp ett skuldberg till framtida generationer. Stockholms stad behöver politiskt ledarskap som värnar stabila offentliga finanser för att trygga att framtidens välfärd inte trängs undan av ökade räntekostnader, avslutar oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222