Hamilton (M): 14 nya parkeringsgarage i Stockholm ökar framkomligheten

Hamilton (M): 14 nya parkeringsgarage i Stockholm ökar framkomligheten

Framkomligheten för all trafik behöver öka i ett växande Stockholm, vilket innebär att gatorna i större utsträckning reserveras för rörlig trafik. För att detta ska vara möjligt behövs fler garage, särskilt i innerstaden. Stockholm Parkering planerar 14 nya parkeringsgarage, varav 8 av dem i innerstaden.

- Ambitionen med stadens parkeringspolitik är att du ska hitta en parkering där och när du behöver den. Med minskad söktrafik på gatorna ökar också framkomligheten för alla trafikslag. Det innebär att de stockholmare som ska parkera en längre tid inte behöver ta plats på gatan utan parkera sin bil på ett tryggt ställe, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Den pågående framkomlighetsutställningen på Kulturhuset har denna vecka parkering som tema. Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) var på plats idag tillsammans med Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering, och Bertil Moldén, VD för Bil Sweden, för att diskutera hur framkomligheten kan bli bättre i ett växande Stockholm.

- Ökad framkomlighet gynnar alla trafikslag, även bilister. För de som behöver använda bilen är det viktigt att kunna komma fram i god tid och hitta en parkeringsplats när den behövs, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:

Stockholm Parkering AB planerar för 14 parkeringsgarage, varav 6 av dem ska finnas i innerstaden:

• Innerstaden:

- Stigbergsgaraget, Södermalm

- Hagastaden; Norrmalm - Armémuseet, Östermalm

- Västra Valhallavägen, Östermalm

- Kommendörsgatan/Carlssons skola, Östermalm - Stadshagens IP, Kungsholmen

- Blasieholmen

- Kv Krubban, Östermalm

• Ytterstaden:

- Råcksta

- Brommaplan

- Årsta

- Mässtaden, Älvsjö

- Johannelund - Albano

Betala P – en ny app för parkering

- Just nu pågår en kampanj ”Betala P – parkeringsautomat direkt i mobilen”. I dagsläget har cirka 7000 personer registrerat sig och börjat använda appen och den ligger med på App Stores topp 100-lista.

- Lanserades i december. Med appen kan man checka in när man parkerat bilen och checka ut när man lämnar parkeringsplatsen. Betalar då enbart för nyttjad p-tid.

- Parkeringstaxan är densamma som när man betalar i en parkeringsautomat.

- Kan även betala via telefon och på internet.

- Effektiva betalningssätt innebär att staden på lång sikt kan avveckla parkeringsautomaterna.

Parkeringsplanen är fastställd av kommunfullmäktige och utgör en del av Framkomlighetsstrategin. Huvudsyftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator och att öka tillgängligheten till parkering, dvs. att göra det lättare att hitta en parkeringsplats där och när man behöver den. Det finns även ett mål att genom ändrad reglering av parkering kunna bidra till att minska trängseln i innerstaden.

Framkomlighetsutställning pågår från den 18 februari till den 4 april 2014 i Kulturhuset.

Temaveckorna är indelade enligt följande:

- Vecka 9: Parkeringsfrågor, 25/2 kl 11.30 finns trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) på plats

- Vecka 10: Hur vi planerar staden, 4/3 kl 11.30 finns trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) på plats

- Vecka 11: Cykelfrågor, 11/3 kl 11.30 finns trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) på plats

- Vecka 12: Framkomlighet och kollektivtrafik, 18/3 kl 11.30 finns trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) på plats

- Vecka 14: Godsplanen, 1/4 kl 11.30 finns trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) på plats

Varje tisdag dessa veckor mellan 11.30 – 12.30 kommer trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) att finnas på plats med särskilt inbjudna talare. Möjlighet kommer att finnas för stockholmare att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Parkeringsplanen som antogs av kommunfullmäktige: http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Ny_parkeringsplan_2013/

Bifogas:

- Projektöversikt Stockholm Parkerings pågående parkeringsgarage - Bilder på den pågående parkeringsapp-kampanjen

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201