Kevius (M): Höghus med 240 studentbostäder i Tensta centrum

Kevius (M): Höghus med 240 studentbostäder i Tensta centrum

Studenthuset från väster längs Tenstagången. Illustration: Belatchew Arkitekter.

På torsdag väntas stadsbyggnadsnämnden anta detaljplanen för 240 nya studentbostäder i ett höghus vid Tensta centrum. Bostadshuset blir 18 våningar högt med lokaler i bottenplan, solterrass och cykelrum för 220 cyklar. Antalet bostäder har ökat med 30 stycken från det ursprungliga förslaget.

– Vi måste se till att bygga bort bostadsbristen för studenterna i Stockholm. Därför är jag mycket glad över att vi nu kan anta planen för 240 nya studentbostäder precis bredvid tunnelbanestationen i Tensta centrum, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Studentbostäderna är även viktiga ur ett integrationsperspektiv eftersom Tensta nu får en boendeform som ofta saknas i stadsdelar från 1960- och 1970-talen, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Planförslaget innebär att ett 18 våningar högt studenthus byggs på fastigheten Bränninge 1, utmed Tenstagången. Studenthuset innehåller 240 studentbostäder (hyresrätter). Totalt blir det 223 ettor (23 kvm) och 17 tvåor (47 kvm) Under planprocessen har två våningar tillkommit genom en ny bjälklagskonstruktion, men huset har fortfarande samma totalhöjd. De två nya våningarna rymmer 30 lägenheter.

I bottenvåningen mot Tenstagången/centrumstråket föreslås 100 kvadratmeter för kommersiella lokaler. Mot söder föreslås en solterrass som kragar ut från bottenvåningen. I källarvåningen ryms förråd och cykelrum för cirka 220 cykelplatser. Ytterligare cykelparkering finns utomhus, inom fastigheten och vid Tenstaplan. En gemensam balkong finns mellan varje våningsplan.

Byggherre: Åke Sundvall Projekt AB
Antal bostäder: 240
Upplåtelseform: Hyresrätter
Avstånd till kollektivtrafik: 50 meter till Tensta tunnelbanestation
Parkeringstal: Totalt 285 platser för cykelparkering och två handikapplatser för bilar.
Planerad inflyttning: Höstterminen 2016
Illustration: Belatchew Arkitekter

Läs ärendet bifogat i sin helhet som ett pdf-dokument.

Sylvia Rezania 076-12 29 200