Lars Jonsson/Östh (M): 600 000 kronor till motion för barn och unga

Stadsbyggnads- och idrottsroteln
Tf gruppledare idrottsnämnden Billy Östh (M)

Årsta Handboll
Lars Jonsson

Vid idrottsnämndens sammanträde den 28 augusti beslutar alliansen att tilldela Årsta Handboll, i samarbete med Sköndals IK, 600 000 kronor under tre år för sin ”drive-in”-verksamhet.

– Vi vill att fler barn, unga och funktionsnedsatta ska ges möjligheten att idrotta och motionera utifrån sina egna förutsättningar. Jag är därför glad att idrottsnämnden har beslutat om ytterligare satsningar på de som inte är fysiskt aktiva idag, säger Billy Östh (M), tf gruppledare i idrottsnämnden i Stockholms stad.

– Vi har haft tankar en längre tid att starta verksamhet för inaktiva ungdomar och funktionsnedsatta. Nu har vi äntligen kommit till skott och det genom att vi hittat en bra samarbetsförening som Sköndals IK. Årsta handboll är en breddförening med bollskola för 7 åringar och upp till seniorer. Det här ligger med i linje hur vi vill att föreningen ska uppfattas en klubb som tar ett socialt ansvar för ungdomar, säger Lars Jonsson, Årsta handboll

Fakta:
I verksamhetsplanen för 2012 beslutade idrottsnämnden att införa en idrottsbonus för att nå inaktiva barn och ungdomar. Idrottsbonusen kan sökas för en period av 1-3 år med en eventuell förlängning. Idrottsnämnden har avsatt 2 miljoner kronor för 2012.

Hittills har sju föreningar, IK Bolton, Älvsjö AIK, Bromma FK, Rågsveds IF, Tensta 4H, Friskluft Coachning samt Årsta AIK Handboll beviljats 923,500 kronor under 2012.

Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222
Kontakt till Årsta Hanboll och Lars Jonsson är: kansli@arstahandboll.se eller 0709-998460