​M välkomnar betyg från årskurs fyra

​M välkomnar betyg från årskurs fyra

Regeringen och allianspartierna slöt en uppgörelse om skolan år 2015. Uppgörelsen innebär att betyg från årskurs fyra införs på försök i högst hundra skolor i Sverige. Medverkan är frivillig för skolorna. I ett remissvar från Stockholms stad säger skolborgarrådet Olle Burell (S) att tidiga betyg är ett ideologiskt drivet experiment och han vill inte låta någon skola i Stockholm delta. Oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M) tycker det är bra att betyg ges i tidig ålder och tycker att de skolor i Stockholm som vill vara med i försöket ska få vara det.

- Skolborgarrådet verkar inte vara överens med sitt eget parti. Det är problematiskt och skapar osäkerhet. Var är ledarskapet och vad vill socialdemokraterna med skolan? Det måste man fråga sig när de uppenbarligen inte är eniga i en sådan pass viktig fråga. Föräldrar till barn i skolålder har all anledning att oroa sig för den socialdemokratiska oenigheten, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

- Betyg i årskurs fyra skulle göra det lättare att tidigt följa upp och stödja elever som riskerar att hamna efter. Sverige sjunker i Pisamätningar och vi ser stora skillnader på skolresultaten mellan skolorna i Stockholm. Här skulle betyg i tidig ålder ha stor betydelse. I jämförelse med andra länder får Sveriges elever betyg relativt sent, avslutar oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222