Marie Ljungberg Schött: Första serveringstillstånden någonsin till sushi och catering i Stockholm

Socialroteln, Stockholms stad
Tillståndsutskottets ordförande Marie Ljungberg Schött (M)

I dag beviljade tillståndsutskottet i Stockholms stad tillstånd för alkoholservering till Pong Deli Sushi Bar. De blir därmed den första sushirestaurang där det går att beställa öl och vin i Stockholm. Efter att den nya alkohollagen trädde i kraft vid årsskiftet är det första gången som utskottet haft möjlighet att bevilja tillstånd till en sushirestaurang.

– Den gamla lagstiftningen diskriminerade matkulturer med rätter som inte tillagades med traditionell västerländsk köksutrustning. Jag är glad över att den nya alkohollagen fokuserar på matkvalitén och inte vilken utrustning som används, säger ordförande i tillståndsutskottet Marie Ljungberg Schött (M).

Den första renodlade cateringfirman, Annorlunda Catering, blev idag också beviljad serveringstillstånd och blir också först i sitt slag i Stockholm.

– Det känns bra att den nya alkohollagen ger oss möjlighet att bevilja tillstånd till cateringfirmor som inte bedriver egna restauranger. Det ger förutsättningar för en bättre konkurrens, flera företag som bedriver catering och fler arbetstillfällen, säger ordförande i tillståndsutskottet Marie Ljungberg Schött (M).

För mer information om den nya alkohollagstiftningen: