Nordin (M)/Ankersjö (C): Stockholms stad får tre nya naturreservat

Nordin (M)/Ankersjö (C): Stockholms stad får tre nya naturreservat

Idag presenterade finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) Stockholms stads tre nya naturreservat. Det handlar om Årstaskogen med Årsta holmar, Älvsjöskogen och Kyrkhamn i Hässelby som blir naturreservat.

– Naturreservat är en viktig investering i vår miljö, barns möjlighet till lek och natur, och vuxnas chans till att njuta av den grönska som naturen erbjuder oss. I ett växande Stockholm är det viktigt att kombinera bostadsbyggande med att värna våra gröna lungor och andningshål i naturen. Jag är övertygad om att de boende i dessa områden kommer uppskatta de nya naturreservaten, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

– Det är fantastiskt roligt att idag få presentera Stockholms tre nya naturreservat. Stockholms naturreservat är enormt populära och välbesökta och de bidrar till att skapa en attraktiv och hållbar miljö i den växande staden, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd.

Fakta
Beslut om att skicka förslagen om naturreservaten på remiss kommer att fattas senare i maj i tre olika nämnder, miljö- och hälsoskyddsnämnden, stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden.

Bifogas: Bilder över naturreservaten

Foto: Stockholms stad