Nya appar förkortar din resa i Stockholm!

Trafikborgarråd Ulla Hamilton (M), Stockholms stad

Lennart Kalderén (M), ledamot i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Stockholmarna lägger i genomsnitt 40 minuter på att resa till jobbet, varje dag. Idag presenterades tre unika appar som syftar till att effektivisera stockholmarnas resor till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteten. De tre vinnarna har fått dela på nära tre miljoner för att utveckla ny teknik, baserad på öppen data, som ska hjälpa resenärer genom att exempelvis föreslå det snabbaste färdmedlet och alternativa resvägar. Apparna finns nu tillgängliga för stockholmarna att ladda ner och börja använda.

- Stockholmarna är vana vid att använda smartphones och ny teknik i vardagen. Det ska bli spännande att se hur dessa tre lösningar kommer underlätta resandet för stockholmarna. Förhoppningsvis kommer många att kunna effektivisera sitt resande genom tydligare resalternativ. Det senare är inte minst viktigt mot bakgrund av ny -och ombyggnationer som kan påverka förutsägbarhet och framkomlighet i trafiken, oavsett färdmedel, säger Ulla Hamilton (M), trafik – och företagarborgarråd i Stockholms stad.

Innovationstävlingen arrangeras av Stockholms stad, Trafikverket, SLL Trafikförvaltningen och Kista Science City. VINNOVA deltar som medfinansiär i projektet.

- Resenärerna får nu tillgång till tre helt nya appar för smarta telefoner som visar bland annat grafisk realtidsinformation, hur ”full” bussen eller tåget är samt annan individanpassad navigationshjälp i SL-trafiken. Förhoppningen är vardagen ska bli ännu enklare för resenärerna i SL-trafiken och att den rekordhöga nöjdheten hos kollektivtrafikresenärerna därmed ska bli ännu bättre, säger Lennart Kalderén (M), ledamot i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076- 122 92 02