​Östlig förbindelse är ett vallöfte från Moderaterna i Stockholmsregionen

Regeringen sviker Stockholmsregionen, igen. I den nationella infrastrukturplanen för 2018-2029 som regeringen har fattat beslut om idag kan vi tyvärr konstatera att två helt centrala satsningar för Stockholmsregionen saknas. Varken Östlig förbindelse eller en fjärde bana på Arlanda finns med och därmed hotas regionens framtida tillväxt.

- Det är tyvärr helt uppenbart att Socialdemokraterna i Stockholm saknar förmåga att driva Stockholmsregionens intressen mot sina egna partikamrater i regeringen. Den stängda dörren till Sverigeförhandlarna om Östlig Förbindelse är enbart ett, men tydligt, exempel. De rev upp Österleden och Dennispaketet 1997, nu backar de igen. För många Nacka- och Värmdöbor som idag fastnar i den ytterst begränsade framkomligheten som råder vid Stadsgården är detta ett häpnadsväckande svek, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

- Nu behövs ett ledarskap både nationellt och lokalt som har kraft och mod att möta de långsiktiga behoven. Regionen behöver såväl den östliga förbindelsen som en fjärde flygbana på Arlanda. Arlanda måste vara navet för Norden och då krävs investeringar som säkrar flygplatsens utbyggnad. Får vi väljarnas förtroende vid valet 2018 kan stockholmarna och hela regionen räkna med att vi kommer påbörja arbetet från dag ett. Vårt tydliga vallöfte är att den östliga förbindelsen ska byggas, säger Anna König Jerlmyr (M) Finansborgarrådskandidat Stockholms stad.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222