Sten Nordin (M): Tidigareläggning av Citybanan skapar bättre tillväxtmöjligheter

Stockholms stad
Finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande
Sten Nordin (M)

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Jan Evert Rådhström (M) presenterar på DN Debatt idag delar ur regeringens kommande infrastrukturproposition. En tidigareläggning av Citybanan är ett välkommet besked kommenterar kommunstyrelsens ordförande i Stockholm Sten Nordin (M).

– Stockholms stad välkomnar att regeringen lyssnat på det stora behov av bättre anslutningar och tvärförbindelser som finns i Stockholms län. Vi har varit tydliga i vårt budskap att Stockholms infrastruktur är idag mycket ansträngd och både utbyggd tunnelbana och en tidigareläggning av Citybanan och dess anslutningar är därför mycket välkommet för hela Stockholm-Mälarregionen, säger kommunstyrelsens ordförande och finansborgarråd Sten Nordin (M).

– Om tio år kommer ytterligare 348 000 personer kalla Stockholm för sitt hem. Det betyder att Stockholm är en av Europas snabbast växande regioner. Det jag konstaterar idag är att regeringen har lyssnat och att det nu finns ett stöd för mer kollektivtrafik i Stockholm. Utbyggd kollektivtrafik stärker våra redan höga ambitioner när det gäller fler bostäder och ett mer dynamiskt och företagsvänligt Stockholm, säger kommunstyrelsens ordförande och finansborgarråd Sten Nordin (M).

För kontakt med Sten Nordin (M)
Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222