Stockholm och KTH ska göra Europa till global ledare för innovationer

I tuff konkurrens har Stockholm tillsammans med KTH, Ericsson, TeliaSonera och SICS utsetts till ett av de vinnande konsortierna, som ska göra Europa till global ledare för innovationer inom ICT. Det prestigefyllda EU-samarbetet EIT har bildat tre nya så kallade Knowledge and Innovation Communities (KIC) med en helt ny syn på hur innovationer ska tas fram. KTH är även med som ledande part i ett annat konsortium som tog hem KIC:en om Hållbar energi.

Stockholm och KTH finns tillsammans med svenska storföretag med som ledande parter i KIC:en om ”EIT Ict Labs” som ska arbeta för en djupare integration mellan forskning, utbildning och innovation. Syftet är att öka EU-ländernas globala konkurrenskraft genom att ta fram fler innovativa produkter för världsmarknaden inom strategiskt viktiga områden.

– Stockholm är idag en av de ledande regionerna i världen inom ICT, informations- och kommunikationsteknik, och tillsammans med fyra andra europeiska regioner ska vi nu göra Europa till världsledande i framtidens informationssamhälle. Jag blir stolt och glad att Stockholm är en av huvuddeltagarna på denna spännande resa, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholm stad.
KTH:s rektor Peter Gudmundson beskriver EIT-ansökningarna som en av KTH:s absolut största framgångar när det gäller externa engagemang.

– Detta är helt överväldigande. Vi har fått ett ansvar att i samarbete med våra partners leda Europas innovationer inom två avgörande områden. Det betyder väldigt mycket för KTH, både prestigemässigt och med tanke på de resurser som vi nu kan ta del av. Det är smått otroligt att vi lyckades få igenom båda ansökningarna, säger Peter Gudmundson.

Arbetet inom EIT organiseras inom olika så kallade KIC:s som vardera har en årlig budget på 1,5 miljarder kronor och ska arbeta långfristigt med ett 7-15 års perspektiv.

”EIT ICT Labs” är inriktat mot mjukvaruteknik och IT-tjänster. Konsortiets huvudnoder är Stockholm, Berlin, Eindhoven, Helsingfors och Paris. Stockholms-noden, med KTH som största partnern i samarbete med SICS, Ericsson och TeliaSonera, ska bland annat ansvara för utbildningsfrågor och för området mobil kommunikation.

Presskontakt Sten Nordin: Helena Widegren, Pressansvarig 08-508 29878
Peter Gudmundson, rektor KTH 08-790 70 01