​Stockholms stad rasar i företagsklimat

​Stockholms stad rasar i företagsklimat

I dag den 15 september presenterade Svenskt Näringsliv årets granskning av det lokala företagsklimatet. Siffrorna för Stockholmsregionen visar på en tydlig försämring, Stockholm har sjunkit från 22 till plats 48.

-Att Stockholms stad faller till plats 48 i företagsrankningen är allvarligt. Det lokala företagsklimatet är en avspegling av det politiska ledarskapet. I en tillväxtmotor som Stockholm måste företagsklimatet vara gynnsamt både för stora som små företag. Det här är ett tydligt kvitto på att de rödgrönrosa håller på att tappa greppet om Stockholm. Ett försämrat företagsklimat drabbar både jobb och tillväxt och jag hoppas att det försämrade läget blir en väckarklocka för ledarskapet att börja agera. Vi har under det första året med den nya majoriteten sett att prioriteringarna ligger på att försvåra, inte underlätta för nya företag att verka i Stockholm, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

- Stockholms ras i företagsrankning är tyvärr en logisk följd av den rödgrönrosa majoritetens politik. Vi har under året sett att majoriteten saknar en vision för att främja företag och jobb, hur majoriteten med ideologisk nit återkommunaliserar framstående välfärdsföretag vilket sprider oro bland de som har goda idéer eller vill investera i Stockholm, avslutar oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Under Moderaternas tid vid makten i Stockholms stadshus så gjorde staden en resa från plats 132 år 2006 till plats 22 år 2014, en förbättring på hela 110 placeringar. Ett år har gått sedan den rödgrönrosa majoriteten kom till makten och redan är effekterna av deras politik tydliga för Stockholms företagsklimat.

Information om rankingen

Svenskt Näringsliv definierar företagsklimatet som summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som möter företagaren i vardagen.

Rankingen av kommunernas företagsklimat 2014 består till två tredjedelar av företagares omdömen och till en tredjedel av statistik.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222