​Stockholms företagsklimat kollapsar

​Stockholms företagsklimat kollapsar

Vem som leder Stockholm gör skillnad. Ett av de tydligaste bevisen på det är det kollapsade företagsklimatet. Enligt Svenskt Näringslivs färska undersökning bland lokala företag är det en dubbelt så stor andel företag som upplever att företagsklimatet har försämrats i huvudstaden. Från 12 procent år 2015, till 28 procent 2018. När företagsklimatet generellt förbättras i Sverige går Stockholm åt motsatt håll.

Stockholm har rasat med 101 placeringar i Svenskt Näringslivs rakning sedan Socialdemokraterna tog makten 2014.

- Nu kommer bokslutet för Socialdemokraternas mandatperiod. Företagarna ger underkänt. Företagsklimatet är avgörande för jobbtillväxten, men också för tillväxten och välfärden. I Sverige står småföretagen för 4 av 5 nya jobb och gruppen företagare ökar i takt med att arbetslivet förändras, säger Anna König Jerlmyr (M) Finansborgarrådskandidat, Stockholms stad.

- Alldeles för många företag vittnar om bristande kontakt, om dåliga attityder i bemötandet och om långa handläggningstider från stadens sida. Det är oacceptabelt. Moderaterna i Stockholms stad har ett tydligt vallöfte till våra lokala företagare och entreprenörer. Moderaterna kommer att tillsätta ett Företagarborgarråd med tydligt ansvar att vända det raserade företagsklimatet. Stockholm har alla förutsättningar att toppa listan av kommuner med bästa företagsklimatet, säger Anna König Jerlmyr (M).

- Moderaterna i Stockholm kommer också med ett tydligt vallöfte till väljarna. Vi behöver ett nytt ledarskap som sätter upp en tydlig målbild för Stockholm 2025: Landets bästa innovations- och företagsklimat och en ledande arena för nyföretagande i Europa, avslutar Anna König Jerlmyr (M).

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222