Ulla Hamilton: Allt fler startar företag i Stockholm

Trafik- och arbetsmarknadsroteln i Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Den senaste Stockholmskonjunkturen visar att tillväxten fortsätter stabilt i Stockholm. Fler företag startas och jämfört med samma period förra året ökade antalet nystartade företag med 17 procent. Antalet lediga jobb fortsätter samtidigt att öka. Stockholms arbetsmarknads- och företagarborgarråd Ulla Hamilton (M) kommenterar:

– Stockholms arbetsmarknad fortsätter att växa och vi ser tydligt att det är staden som driver tillväxten. Bland de nystartade företagen är det tjänsteföretagen som är draglok och skapar nya jobb, säger arbetsmarknads -företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Trots att antalet jobb ökar ligger antalet arbetslösa kvar i samma nivå. Detta beror på den snabba befolkningstillväxten i vår stad. Rapporten visar att de stora utmaningen fortfarande är att minska antalet arbetslösa ungdomar och antalet långtidsarbetslösa, säger  arbetsmarknads -företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Sysselsättningen fortsätter att oavbrutet stärkas. Under kvartalet ökade antalet sysselsatta med 1, 8 procent i länet och 2,0 procent i staden.  De största relativa ökningarna skedde inom vård och omsorg, utbildning samt företagskonsulter.

Ladda ner rapporten i sin helhet: www.stockholmbusinessregion.se/stockholmskonjunkturen