Ulla Hamilton (M) / Citycon: Samverkan för renare, tryggare och snyggare Högdalen Centrum

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Citycon
Shopping Center Leader Isabel Enberg

Stockholms stad genom Trafikkontoret och köpcentrumbolaget Citycon har enats i en gemensam satsning för att höja trivseln och tryggheten i Högdalen centrum. Förstärkta och samordnade resurser ska ge en tryggare stadsmiljö och ett mer attraktivt Högdalen Centrum.

– Alla är vinnare om vi samverkar mot målet - handlare, boende och besökare. Att skapa attraktiva centrumanläggningar i stadens olika stadsdelar är en viktig del i en växande stad och en förutsättning för stockholmarnas vilja att besöka och spendera mer tid i sitt närmsta centrum, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Vi kommer att se över belysning, skyltning och göra en rejäl uppfräschning av miljöerna i och kring centrumet för att göra Högdalens centrum både trevligare och tryggare, säger Isabel Enberg, Shopping Center Leader på Citycon.

– Tillsammans kan vi skapa bättre förutsättningar för alla boende och besökande i Högdalen och bygga ett trevligt och levande centrum, säger Isabel Enberg, Shopping Center Leader på Citycon.

Tillsammans genomför Citycon, Stockholms Stad och Trafikkontoret ett omfattande program av åtgärder. Bland de punkter som beslutats återfinns åtgärder som att:

• Trafikkontoret åtar sig att genomföra maskinsopning, samt papperskorgstömning sju dagar i veckan. Åtagandet omfattar Högdalen C, samt närliggande gator/ytor.
  • Trafikkontoret finansierar tre Högdalenvärdar, som dagtid, 40 timmar i veckan, plockstädar och utför lättare driftuppgifter i Högdalen C.
  • Förbättrad belysning längs Högdalsgången och målning av konstruktion glastak.
  • Ny belysning i entrégångarna, två stycken, mot Önskehemsgatan, samt ljuslanterner, målning av glastak och nytt skyltprogram för butikerna.
  • Borttagande av järnpelare i högdalsgången, fyra stycken, för att öka tillgängligheten och sikten.

För kontakt med Ulla Hamilton
Finansrotelns pressjour 08-508 29 222