Mondelēz International firar Sverigelansering

Mondelēz International firar Sverigelansering

Nytt namn på världens ledande snackstillverkare:

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ:MDLZ), världens ledande tillverkare av choklad, kex, tuggummi och sockerkonfektyr, firar Sverigelanseringen av sitt nya företagsnamn med aktiviteter runtom i den svenska verksamheten.

Tidigare känt som Kraft Foods Inc., tillverkare av många av världens mest älskade livsmedels- och dryckesvarumärken som t.ex. Cadbury och Milka (choklad), Jacobs (kaffe), LU, Nabisco och Oreo (kex), Tang (pulverdrycker) och Trident (tuggummi), samt lokala favoriter så som Marabou och Gevalia, byter nu företaget namn globalt till Mondelēz International Inc. efter att den 1:a oktober ha avskiljt snacksverksamheten från den nordamerikanska livsmedelsverksamheten. Det nya företagsnamnet för snacksverksamheten är sammansatt av de latinska orden för värld, «mond», och delikat, «delez», och ska väcka associationer till en hel värld av läckra produkter.

Sverigelanseringen av det nya namnet är en del i ett världsomspännande firande där 100.000 Mondelēz International-anställda från över 80 länder och 300 kontor, forsknings- och utvecklingsanläggningar, distributionscentraler och produktionsanläggningar deltar.
«Idag är en mycket speciell dag för oss, vi lanserar inte bara vårt nya namn, Mondelēz International, utan samtidigt även ett globalt powerhouse med varumärken som kommer att glädja människor världen över, säger Irene Rosenfeld, styrelseordförande och vd för Mondelēz International.

Med 13 miljarder USDi försäljningsintäkter representerar Europaverksamheten 37 procent av Mondelēz International och spelar en kritisk roll i företagets globala strategi för snacking-kategorin. “Mondelēz International är en tydlig marknadsledare inom den 335 miljarder USD stora europeiska snacking-marknaden, med starka marknadspositioner inom choklad-, kex-, kaffe-, sockerkonfektyr- och tuggummisegmenten” säger Tim Cofer, vd för den europeiska verksamheten. “Vi är redan marknadsledande inom snackingkategorin i tio länder och har därmed en unik position för att kunna fortsätta prestera fina resultat i det nuvarande utmanande ekonomiska klimatet. Vi fortsätter vår strävan mot att kunna erbjuda läckra ögonblick av glädje med hållbara förtecken under vår resa framåt." Som världens största inköpare av bönor certifierade av Rainforest Alliance™ och kakao certifierad av Fair Trade™, fortsätter Mondelēz International att fokusera på sina ambitiösa hållbarhetsmål. Exempelvis ska 100 procent av kaffebönorna som köps in till de europeiska kaffevarumärkena vara av hållbart ursprung år 2015.

Om Mondelēz International i Sverige Mondelēz International har bl.a. under namnet Kraft Foods haft affärsverksamhet i Sverige sedan 1916. Storsäljarna i Sverige har varit Marabou, Daim, Aladdin, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O’boy, Oreo, Tassimo och TUC. Företaget har 700 anställda och två produktionsenheter i Upplands Väsby och Gävle. “Även om namnet är nytt sträcker sig vår historia i Sverige långt tillbaka. Idag blickar vi framåt och firar början på en spännande framtid för företaget tillsammans med våra medarbetare. Vi firar det som allting vi gör handlar om, att skapa goda ögonblick som ger glädje”, säger Ludwig Askemper, Managing Director för Kraft Foods (nu Mondelēz International) i Norden. Den nuvarande verksamheten i Europa kommer att vara helägd av Mondelēz International, men företagsnamnet förblir Kraft Foods Inc. fram till och med den 29 april 2013. Kraftfoods.com-adresserna fungerar fortfarande till hemsidan och att skicka email till, men alla ombeds att börja använda de nya adresserna redan nu.

Om Mondelēz International i Europa Med 26 000 anställda i 17 länder är Mondelēz International marknadsledare inom de fem snackssegmenten choklad, kex, kaffe, ost, samt godis och tuggummi. Produktportföljen inkluderar många omtyckta och välkända varumärken så som Cadbury, Côte d’Or, Milka, Toblerone, Carte Noire, Kenco, Jacobs, Tassimo, belVita, LU, Oreo, Trident, Halls och Philadelphia.

Om Mondelēz International i världen Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom snackssegmenten för choklad, kex, godis och tuggummi, kaffe och pulverdrycker. Företaget består av de globala snacksvarumärken som tidigare låg under Kraft Foods Inc. tillsammans med en nordamerikansk detaljhandelsverksamhet. Snacksverksamheten avskiljdes från den övriga verksamheten i oktober 2012. Mondelēz Internationals varumärkesportfölj inkluderar flera mycket välkända och omtyckta varumärken, exempelvis Cadbury och Milka (choklad), Jacobs (kaffe), LU, Nabisco och Oreo (kex), Tang (pulverdryck) och Trident (tuggummi). Mondelēz International har årliga försäljningsintäkter på circa 36 miljarder USD och verksamhet i över 80 länder. Besök gärna www.mondelezinternational.com och www.facebook.com/mondelezinternational för mer information.

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.mdlznordic.com