Mp Stockhomsregionen: Höga partikelutsläpp ökar - inför krav på dubbfria däck

Stockholms läns luft kommer inte klara Sveriges miljömål 2010. De hälsofarliga partikelutsläppen på Stockholms gator överskrider allt oftare EU:s gränsvärden. Redan i september i år har gränsvärdena överträtts fler gånger än hela år 2007 vid mätplatserna på Lilla Essingen, Sveavägen och i Södertälje.

Miljöpartiets Yvonne Ruwaida och Raymond Wigg kräver nu snabba åtgärder för att förbättra luftkvaliteten i Stockholm.
- Det behövs fler dubbfria vinterdäck, mindre trafik och trängselavgifter även på Essingeleden för att få ner partikelhalterna, säger Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd för miljöpartiet i Stockholms stad.

År 2010 skärps gränsen ytterligare för hur mycket partiklar som får släppas ut. Men Miljömålsrådet bedömer det inte längre som möjligt för Stockholms län att klara de nya kraven.
- Särskilt tufft blir det för kommunerna med högst halter, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för miljöpartiet i Stockholms län, som är orolig för att regeringen ska stryka miljömålen istället för att försöka nå dem.

44 000 barn i Stockholms län går i en skola där luften är så dålig att de löper en fördubblad risk för försämrad utveckling av lungfunktionen.

- Vi måste börja bry oss om hälsan hos våra barn. Det gäller inte bara innerstaden utan hela länet. Vi kan vända trenden, men det behövs stora utbyggnader av SL:s trafikutbud utanför innerstan och sänkta priser, säger Raymond Wigg.

- Det är en mänsklig rättighet att få leva i ren luft, säger Yvonne Ruwaida.

Statistik
Se nedan utdrag av partikelstatistik: "Här överträds EU:s gränsvärden" samt "Korta fakta om partiklar, hälsa och miljömål".

Elisabeth Richter, pressekreterare för Raymond Wigg
Karin Kressner, pressekreterare för Yvonne Ruwaida