​Just nu får MSB många frågor kopplat till en föreskrift om cisterner och rör för brandfarlig vätska. Från och med 1 juli 2022 måste nedgrävda rörledningar vara skyddade mot korrosion (rost).

Frågor och svar om föreskrift gällande brandfarlig vätska

Just nu får MSB många frågor kopplat till en föreskrift om cisterner och rör för brandfarlig vätska. Från och med 1 juli 2022 måste nedgrävda rörledningar vara skyddade mot korrosion (rost). Skälet är att innehållet inte ska kunna läcka ut och orsaka skada på miljön eller brandrisk. Här sammanställer vi svar på några vanliga frågor.

• Vad är det som blir ändrat och varför?
    Det som ändras är att det genom datumet i övergångsregeln blir stopp för att använda ”befintliga varmförzinkade, men inte fuktisolerade” rör (det vill säga sådana som saknar förstärkt korrosionsskydd), i mark från 1 juli 2022. Anledningen till det är att varmförzinkning (galvanisering) ensamt inte utgör tillräckligt korrosionsskydd för nedgrävda rör över tid. Man har kunnat, och kan fortsatt, förstärka korrosionsskyddet genom att linda det galvade röret med fuktisolerande linda. Den metoden fungerar fortfarande om man lägger nya varmförzinkade rör och lindar dem i samband med installationen, men metoden är gammaldags och kan ha bristande tillförlitlighet över tid. Det beror på att tjäle och grundvatten kan orsaka markrörelser, som gör att lindan inte längre isolerar mot markfukten. Om fukt kommer in mellan rör och linda, kan röret riskera att korrodera snabbare (spaltkorrosion), särskilt om galvskiktet har skadats mekaniskt – skrapats sönder – av grus eller liknande. Skälet för att inte längre tillåta sådana rör som saknar förstärkt korrosionsskydd i mark, finns i föreskriftskravet i 2 kap. 3 § att ”…rörledningar…ska vara skyddade mot korrosion genom placering, materialval eller korrosionsskyddssystem”. Rör i mark skyddas inte mot korrosion av enbart varmförzinkning, det skiktet är för tunt och ömtåligt för att markförläggas över den tid (12 år) som tidigare varit möjligt. Det finns numera andra typer av rör att välja, som passar bättre och har bättre korrosionsskydd när de ska vara nergrävda. För sådana lösningar kan man få 12 års intervall. Det intervallet man också får om man lägger nya galvade rör under förutsättning att de fuktisoleras med rörlinda.
  • Varför har MSB bestämt att säkerhetskraven ska bli annorlunda?
    MSB har haft krav på att utrustning där brandfarlig vätska hanteras, till exempel rörledningar, ska ”vara skyddade mot korrosion i den utsträckning som fordras med hänsyn till innehåll, driftsförutsättningar och yttre betingelser” åtminstone sedan december 1997. Vad som uppfattats ha krävts utifrån innehåll, driftsförutsättningar och yttre förutsättningar har däremot varierat över tid, både beroende på sättet att bygga anläggningarna och på den tekniska utvecklingen inom området.
  • Varför presenterade MSB detta redan 2014?
    MSB frågade, i samband med revidering av föreskrifterna, de större bensinbolagen och branschen hur lång tid man behövde ha på sig för att genomföra åtgärden. Branschen meddelade en tidpunkt och MSB lade på lite ytterligare tid för att åtgärderna skulle vara väl planerade och förberedda och för att de också skulle hinna genomföras med den entreprenörskapacitet som då fanns att tillgå. MSB var också måna om att informationen skulle kunna nå ut till alla berörda i god tid, eftersom MSB har stor förståelse för att det kan behövas olika lång tid för att genomföra denna förändring.
  • Om vi aldrig haft dessa ändrade säkerhetskrav tidigare, varför ska vi då ha det nu?
    Samma eller motsvarande krav på korrosionsskydd har funnits under lång tid, det är tolkning och efterlevnad som varierat. Redan Sprängämnesinspektionen och Räddningsverket försökte att genom överenskommelse med branschens företrädare få till åtgärder för de befintliga markförlagda ledningar som inte fyllde kravet på tillräckligt korrosionsskydd i mark, men utan större framgång. Av det skälet valde MSB att sätta en bortre punkt, ett särskilt datum att förhålla sig till, genom övergångsbestämmelsen i föreskriften.
  • Kan MSB tänka om och förändra säkerhetskraven?
    Inte med nuvarande lagstiftning och uppdrag. MSB:s yttersta uppgift med föreskrifterna under lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) är att hålla risken för brand och explosion så låg som möjligt när man hanterar de här varorna och att främja en likvärdig skydds- och säkerhetsnivå för hanteringen i hela landet. Med den uppgiften kan MSB inte göra avsteg på skydds- och säkerhetskrav utifrån ekonomiska förutsättningar hos en enskild verksamhet. Det finns däremot möjlighet för MSB att ge undantag från tillämpningen av kraven i MSBFS 2018:3, enligt 7 kap. Men då måste den enskilda verksamheten söka det undantaget hos MSB, som prövar om det i det enskilda fallet finns särskilda skäl för att ge ett sådant undantag. I det här fallet skulle det möjligen kunna handla om tidpunkt för att uppfylla kravet, men inte om själva kravet i sig.

Föreskriften på MSB:s webbplats