Informationssatsningen förväntas nå stora delar av Sveriges befolkning. Foto: Kicki Nilsson

MSB hoppas nå stora delar av Sveriges befolkning med informationssatsningen

Den 24 mars fick MSB det formella uppdraget från regeringen.
Nu är informationssatsningen i gång och de kommande veckorna förväntas 90 procent av befolkningen nås av informationen.
Som komplement till satsningen, och för att försöka nå de andra tio procenten, så samarbetar vi bland annat med näringslivet, organisationer och föreningar, säger Teresa Palmquist, på MSB.

Regeringen har gett MSB i uppdrag att skyndsamt ta fram ett nationellt informationsmaterial till alla hushåll som ska hjälpa till att bromsa och plana ut smittspridningen av coronaviruset. Den 24 mars fick MSB det formella uppdraget och satsningen genomförs tillsammans med Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Informationssatsningen är redan i gång, bland annat i sociala medier, radio och Spotify. Denna vecka kompletteras satsningen med information i ett stort antal medier i Sverige.

Information på 22 olika språk

Exempelvis finns aktuell information finns nu tillgänglig på 22 olika språk via krisinformation.se.
- Vi räknar med att nå 90 procent av befolkningen i Sverige de kommande veckorna. Som komplement till satsningen, och för att försöka nå de andra tio procenten, så samarbetar vi bland annat med näringslivet, organisationer, enskilda individer och föreningar, säger Teresa Palmquist, ansvarig för informationssatsningen på MSB.
Hon fortsätter:
- Exempelvis samarbetar vi med trossamfund och föreningar som har fokus på pensionärer eller personer med en funktionsvariation. Vi har exempelvis inlett ett samarbete med Myndigheten för trossamfund för att via de olika trossamfundens kanaler och kontaktytor nå ut med Sveriges myndigheters råd och rekommendationer. Vi har också ett samarbete med Länsstyrelsen i Skåne som kommer att utveckla information på ett stort antal minoritetsspråk, även i rörliga medier.

Fem miljoner har nåtts av informationen

Informationssatsningen startade i mindre omfattning redan när uppdraget kom. Sedan starten har redan ungefär sex miljoner människor nåtts via sociala medier och radiosändningar. Kommunikationsmålen för satsningen är att människor ska känna till vad man själv kan göra för att bromsa smittspridningen. Den ska också bidra till att människor aktivt och uthålligt vill medverka till att bromsa smittspridningen och begränsa dess samhällskonsekvenser.