6 nyårslöften som boostar ditt nyhetsrum

6 nyårslöften som boostar ditt nyhetsrum

Ännu ett år har passerat, jul- och nyårshelgerna är över och vi blickar fram mot ett spännande 2016. Med ett nytt år kommer även nyårslöften. Har du inte kommit på några egna än?
- Använd några av våra kommunikationslöften!

För att hjälpa dig att boosta ditt kommunikations-  och innehållsarbete kommer här våra sex nyårslöften:

1. Skapa en innehållskalender

Precis som det klassiska nyårslöftet "bli mer organiserad", kan en plan spara dig massor av tid och onödig stress. Se till att redan nu, i början av januari, ringa in de viktigaste datumen för året (årliga events, högtider, produktlanseringar etc.) så att du i god tid kan planera innehåll kring detta. Har du inte en egen kan du gärna ta hjälp av vår publiceringskalender

En annan fördel är att Google älskar nytt och relevant innehåll. Att kontinuerligt publicera bloggposter, nyheter och pressmeddelanden kommer inte bara hjälpa dig att fylla ditt nyhetsrum med intressant innehåll utan även potentiellt öka er rankning på Google.

2. Brainstorma och delegera innehållsarbetet

Bara för att du är ansvarig för nyhetsrummet eller content manager betyder det inte att du måste skriva allt innehåll själv. Se till att engagera din kollega om de senaste produktuppdateringarna eller en debattartikel från er VD om branschen ni verkar inom, på det här sättet kan ni enkelt få relevant och varierande innehåll.

Kom ihåg, intressant innehåll gör att dina läsare kommer tillbaka och vill ha mer. Så varför inte se till att involvera fler i företaget och ge mer bredd i er kommunikation och vad ni erbjuder.

3. Hantera dina nyckelpersoner

Önskar du att ni hade fler att bjuda in till stora events? Behöver ni fler influencers? Eller behöver ni bara ett sätt att enklare organisera dessa?

Nyhetsrummet + vår databas med tusentals bevakande journalister och intressenter = utrymme för räckvidd och engagemang från influencers. Fråga gärna din account manager om du vill få mer information.

4. Använd analysen för att identifiera KPI:er

Vi har länge pratat om vikten av siffror, data och analys. Låt året 2016 bli året då du låter analys och data influera ditt arbete och guida dig framåt. Vårt analysverktyg är väldigt enkelt att använda och dra slutsatser och data ifrån.

När ni bestämt vilka KPI:er som är relevanta för er kommer ni på ett enklare sätt kunna sätta upp en målbild som ni kan arbeta mot tillsammans. Då blir det även enklare att se vad som fungerar och kunna anpassa innehållet utefter det.

5. Ha kul med innehållet

Vi har sagt det förut, men vi säger det igen för att vi vet att det stämmer. Det spelar ingen roll vilken bransch du arbetar inom, ditt innehåll kan fortfarande vara engagerande och delbart. Det gäller att se det från ett större perspektiv, våga jobba med innehållet så att den inte bara innefattar er produkt eller tjänst.

Paketera dina nyheter med bilder och videos och relatera till relevant innehåll som kan ge mervärde. Se till att dina läsare stannar på sidan, blir engagerade och därefter delar allt fantastiskt innehåll.

6. Fortsätt utvecklas!

Nyhetsrummet och dess funktioner är till för att att underlätta ditt arbete och spara tid. Vi utvecklas ständigt för att på bästa sätt möta era efterfrågningar. Samtidigt som vi ständigt arbetar för att utbilda och inspirera. Och det är där vi kommer in, på Mynewsdesk har vi olika events, seminarium och utbildningar för att just inspirera och utbilda er för att på bästa sätt arbeta i nyhetsrummet.

Så, med en hel del löften för nyhetsrummet, är vi rätt övertygade om att 2016 kommer att blir ett bra kommunikationsår.