7 steg för effektivt innehållsskapande och distribution

7 steg för effektivt innehållsskapande och distribution

Vi får allt för ofta höra hur kommunikatörer klagar över att de inte har något att skriva om. “Det finns inget att berätta om vårt företag eller produkt,” brukar det låta. Den myten vill vi ta död på här och nu. Varför? Därför att alla varumärken har ett högre syfte. Alla varumärken har en historia att berätta.

Men innan du sätter ihop ett första utkast och planerar för distributionen så finns det några saker du måste tänka på. Säkerställ att du 1) skapar innehåll av rätt skäl och 2) att du når rätt publik.

1. Hitta ditt högre syfte

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.” Det första steget, innan du börjar spåna på olika uppslag att skriva om, är att ta reda på vad ditt företags högre syfte är. Det är något vi har avhandlat i tidigare blogginlägg. Varför finns ditt företag? Vad står det för? Vad vill du uppnå? Att ha dessa frågor i åtanke hjälper dig att identifiera ditt högre syfte, något som kommer att utgöra grunden för ditt kommande innehåll.

2. Mer än bara pressmeddelanden

När vi tänker på innehåll så är det enkelt att direkt tänka på pressmeddelanden. Men, det finns i många olika former. Här är några olika exempel:

• Blogginlägg
  • Webinarier
  • E-böcker
  • Videor
  • Bilder
  • Infografiker

Även om innehåll kommer i olika former så kan det återanvändas i olika format och länkas samman. Du kan till exempel bygga upp och marknadsföra en e-bok med hjälp av blogginlägg, webinarier och infografik med data som publiceras på sociala medier.

3. Fila på rubriken

En rubrik måste vara tydlig och avslöja vad innehållet handlar om - dessutom måste den fånga läsarens uppmärksamhet. Det krävs lite trolleri för att lyckas - och vi har hittat den magiska formeln: Nummer/triggerord + adjektiv + nyckelord + löfte = en perfekt rubrik.

Helst bör din rubrik bestå av ovanstående kombination, men det är inget måste. Du kan naturligtvis leka runt med dessa komponenter bäst du vill. Istället för att säga “Gå ner i vikt” (löfte) så kan du även inkludera ett adjektiv och en mätbar komponent för en mer övertygande rubrik, till exempel: “Så går du ner 2kg på en vecka.” När du har möjlighet kan du även inkludera fakta som drar till sig uppmärksamhet för att styrka tesen i ditt budskap.

4. Less is more

Människor är otåliga. Vi vill ha information - och vi vill ha den snabbt. Skippa fluffet och gå rakt på sak. Då är det mer troligt att folk läser, tar till sig och delar ditt innehåll.

Vi använder onödiga adverb för att fylla ut meningar och göra dem längre. Att späda ut meningar med ord som “verkligen” eller “väldigt” innebär att fraser som skulle kunna skrivas med ett ord istället innehåller fler än tre. Vi är alla skyldiga till det. Exempel: “Han sprang väldigt snabbt” skulle kunna skrivas om till “han sprang.” Enkelt!

5. Lär känna din målgrupp

Att känna din publik är jättebra. För att engagera krävs att du är relevant och matchar ditt innehåll med deras behov och intressen. Ett bra ställe att börja på med dina nuvarande läsare är Mynewsdesk Analyze. Funktionen låter dig se:

• Vem som öppnar dina utskick
  • Vem som delar ditt innehåll
  • Vilka enheter människor använder när de besöker ditt nyhetsrum
  • Vilka sociala nyhetsflöden dina kontakter är aktiva på
  • Konversationer med dina kontakter

Med all denna information kan du skapa en bättre bild av din publiks behov och intressen för att sedan skräddarsy din framtida kommunikation i enlighet med detta.

6. Publicera på flera plattformar

Numera tillgodogör sig folk nyheter och innehåll från flera kanaler såsom nyhetsrum, Facebook, LinkedIn med mera. Mynewsdesk låter dig publicera ditt pressmeddelande eller blogginlägg på flera plattformar med ett enda klick.

Att veta var din publik befinner sig är minst lika viktigt. Även om en närvaro över flera kanaler är viktig så är det bra att ägna särskild uppmärksamhet åt de kanaler där din publik är mest aktiv.

7. Distribuera direkt till rätt personer

Alla i ditt nätverk kommer inte vara intresserade av exakt samma innehåll. Mynewsdesk låter dig sortera dina kontakter i specifika listor vilket innebär att du kan skicka relevant innehåll till rätt personer. Följare och prenumeranter på ditt nyhetsrum kommer också att bli underrättade när du publicerat nytt innehåll, vilket innebär att de kan hålla sig uppdaterade med dina företagsnyheter.

Där har vi det - sju steg för att effektivisera ditt innehållsskapande och distribution. För fler tips om hur du bemästrar det nya arbetsflödet inom PR, ladda ner vår serie e-böcker här.