​Hur du kan fånga läsarna med en gripande introduktion

​Hur du kan fånga läsarna med en gripande introduktion

En vass introduktion och dess förmåga att fånga läsarnas uppmärksamhet är en absolut nödvändighet för dagens kommunikatör. Facebook (och andra sociala nätverk) och dess algoritm gör det svårare för företag att nå ut med sitt budskap i följarnas nyhetsflöden. Detta har resulterat i överflöd av memes och en stor portion frustration bland kollegor och chefen kommer inte vara nöjd om hans eller hennes semesterbilder överträffar ditt blogginlägg om den nya produkten.

Så vad kan du göra åt denna utmaning om du är beroende av att publicera innehåll i textform? Svaret finns inom psykologin - du måste ha ett vetenskapligt förhållningssätt till det hela. I det här blogginlägget förklarar vi en del enkla psykologiska reaktioner du kan försöka återskapa nästa gång du ska publicera ett blogginlägg eller posta något på sociala medier.

Principen är densamma: vi kommer att ge dig några riktlinjer att förhålla dig till för att uppnå detta. Engagemang kommer inte av sig självt - man måste skapa det!

Spänning

Spänning är en känsla, ett tillstånd av psykisk upphetsning och en mental reaktion på en upplevelse. Kroppen försöker alltid att hålla cellernas miljö så konstant som möjligt, något som kallas homeostasis. Genom att skapa spänning så avbryter du homeostasis och människor kommer att bli mer öppna för att engagera sig, oavsett om det är positivt eller negativt. Detta är en irrationell handling och det är precis vad du som kommunikatör måste försöka uppnå för att läsarna ska engagera sig i ditt innehåll.

Nyfikenhet

Nyfikenhet kan ses som en kognitiv hunger som måste mättas. För kommunikatörer är det således viktigt att ha två centrala principer i åtanke vad gäller nyfikenhet. Först så skapar du nyfikenhet genom att fylla tomrummet mellan vad dina läsare vet och vad de vill lära sig. För att sedan upprätthålla nyfikenheten så måste du ge flera små smakprover utan att ge bort för mycket. En bra introduktion klarar av båda sakerna utan att läsaren är medveten om det.

Så uppnår du det i introduktionen

Det må låta lite överväldigande så här på pränt, men vi lovar - det är det inte. Spänning och nyfikenhet är något vi upplever på en daglig basis. Ditt jobb är att få läsarna att känna det när de läser din introduktion för att sedan engagera sig med ditt innehåll. Du kan testa något av följande för att uppnå det:

• Humor
  • Ordlekar
  • Kontextuell relevans
  • Ge ett smakprov på vad som väntar
  • Väck känslor
  • Belöna läsare för deras engagemang

Hur det ser ut i praktiken beror på vad du skriver om, precis som vilken målgrupp du har. Ett exempel vi alla känner till är hur välgörenhetsorganisationer använder sig av patos för att värva bidragsgivare. Ett annat exempel som blivit allt mer vanligt på senare tid är en bild eller video tillsammans med en text i stil med: “du kan aldrig gissa vad den här personen gjorde.” Båda exemplen används för att skapa engagemang, men det är viktigt att se dessa som riktlinjer och inget givet recept för succé. Resten är upp till dig och din kreativitet.

Engagemang som önskat resultat

Genom att skapa både spänning och nyfikenhet i en välformulerad introduktion kommer du att ha en bättre chans att skapa engagemang. Detta engagemang kommer att bestå av att läsaren faktiskt läser ditt innehåll. Dessutom vill du att de ska gilla, dela och kommentera på ditt innehåll. Om du har uppnått detta så har du lyckats.

Ha detta i åtanke nästa gång du ska skriva en ingress. Var medveten om att sättet du formulerar dig på påverkar spänningen, nyfikenheten och förhoppningsvis engagemanget bland dina läsare. Lycka till!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se