Så blir du framgångsrik med visuellt innehåll på sociala medier

Så blir du framgångsrik med visuellt innehåll på sociala medier

Ökad efterfrågan på visuellt innehåll på sociala medier har varit en återkommande trend de senaste fem åren. Bilder, filmer, GIFs, infografik med mera har fullkomligt exploderat på senare tid -- och det fungerar!

Ett exempel på detta är hur vi på Mynewsdesk har ökat engagemanget på LinkedIn med nästan 200 procent. Liknande copy och ton, men den stora skillnaden är att vi använde en bild till länken istället för enbart publicera en liten snippet till blogginläggen.

Visuellt innehåll, i detta fall en bild, tar upp större yta på skärmen och är mer iögonfallande än en liten snippet från artikeln eller blogginlägget som delas.

Att använda visuellt innehåll på sociala medier är en av de mest effektiva knepen för att öka räckvidden - och det finns forskning som stödjer denna tes. Inlägg med visuellt innehåll får, enligt MDG Advertising, upp till 94 procent fler sidbesök och engagemang än inlägg utan. Samma undersökning menar också att 67 procent av de tillfrågade anser att tydliga och detaljerade bilder har större betydelse än produktinformation, fullständiga beskrivningar och kundbetyg.

Visuellt innehåll är inte bara en fördel i sociala medier utan kommer också stärka ditt varumärke och förbättra din sökmotoroptimering. En vetenskaplig studie visar att 90 procent av informationen som hjärnan bearbetar är visuell.

“Jag har ett företag och vill komma igång med det här direkt. Var ska jag börja?”

Vi har redan avhandlat i tidigare blogginlägg hur det är lättare än någonsin att skapa visuellt innehåll:

Det finns däremot inget direkt svar var man ska börja. Mycket beror till stor del på vad för typ av företag du jobbar för samt i vilken bransch ni verkar. Däremot...

...här är några saker som har fungerat för oss

1. Var konsekvent i att använda en designmall som följer företagets grafiska profil. Det sparar både tid och bygger varumärkeskännedom.
  2. Visa upp företagets milstolpar. Om du precis nådde 4,000 följare på Twitter, varför inte skapa en snygg bild där du tackar alla följare?
  3. Att göra data intressant är väldigt svårt. Men använd gärna infografik för att göra det lättare att förstå för dina läsare.
  4. Försök ta några bilder “bakom kulisserna” och berätta vad som händer på kontoret. Det ger en autentisk känsla och gör att du kommer närmare dina följare.
  5. Alla plattformar föredrar olika dimensioner på sina bilder. Se till att du optimerar bilderna för varje plattform så att det ser snyggt ut.
  6. Visuellt innehåll är inte begränsat till bilder - det inkluderar även filmer och slideshares. Var kreativ!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor