Idag är tidsbrist ingen ursäkt för att prioritera ner kundlojalitet

“Nej, det finns ingen tid till att mäta och analysera kundlojalitet. Vi måste fokusera på att förhindra churn”

Varianter på det här påståendet är något jag hör lite nu och då från representanter av diverse företagsledningar. Tidsbrist är ett nutidsfenomen som de flesta företag lider av, men argumentet ovan är som att sätta plåster på en skada och hoppas att det löser sig istället för att försöka läka det inifrån. Att veta vad som gör att kunderna sviker är alltid bättre än att chansa – ändå lever flera chefer kvar i föreställningen om att mätningar av kundlojalitet måste vara tidskrävande och omfattande. Det stämmer inte. Det beror på hur det görs – idag kan nämligen hela processen skötas automatiskt.

Varför är det viktigt att mäta för att kunna förbättra?

Egentligen säger det sig självt. Utan information kring vad som behöver förbättras för att behålla kunder är det svårt att veta var insatserna ska fokuseras. Resultatet blir att många företag skjuter brett och försöker förbättra allt de har en känsla av att kunderna vill. Magkänsla ska inte underskattas – den bygger ofta på år av erfarenhet – men genom att mäta kundlojaliteten kan den underbyggas eller motbevisas och ge fingervisningar om vilka områden som bör prioriteras direkt.

Läs hela inlägget: Idag är tidsbrist ingen ursäkt för att prioritera ner kundlojalitet

• kundundersökning
  • kundlojalitet