Giro Pizzeria i kampen att göra napolitansk pizza till kulturarv

Giro Pizzeria i kampen att göra napolitansk pizza till kulturarv

Det är hög tid för napolitansk pizza att hamna på Unescos lista över immateriella kulturarv - åtminstone om #PizzaUnesco får bestämma. Kampanjen #PizzaUnesco startade i Italien och har samlat nästan två miljoner underskrifter från över 90 länder. I december tas beslutet om hantverket bakom den napolitanska pizzan förtjänar en plats på kulturarvslistan. En av kampanjens sista anhalter blir Stockholm och Giro Pizzeria.

Idag finns bland annat medelhavsmaten och den argentinska tangon på listan, men att erkännas som kulturarv av Unesco är ingen enkel match. Giro Pizzeria och Italiens före detta miljö- och agrikultur minister Alfonso Pecoraro Scanio, initiativtagare till kampanjen, menar dock att konsten att göra napolitansk pizza både är viktig för, och tillhör, alla.

– Hantverket bakom den napolitanska pizzan är en kontrast till globaliseringen och de multinationella matföretagens produkter. Vårt mål är att bevara och skydda pizza som konst och hantverk, säger Alfonso Pecoraro Scanio.

Pizzan som hantverk föddes i Neapel i början av 1800-talet. Enligt historien bakades en speciell pizza för att hedra dåvarande Drottning Margherita di Savoia. Den speciella pizzan toppades med, just det; tomat, mozzarella och basilika - traditionella smaker för den napolitanska Margheritan. Att pizza idag associeras till skräpmat är en av anledningarna till att #PizzaUnesco vill skydda och bevara hantverket.

– Pizza är en av världens mest kända maträtter och konsten att göra pizza tillhör därför inte bara italienare utan hela världens medborgare, säger Amilcare Astone, VD Giro Pizzeria.

Den 20 november besöker Alfonso Pecoraro Scanio för första gången Sverige, med Giro Pizzeria som enda anhalt. Under kvällen samlar Giro Pizzeria in namnunderskrifter för att stödja kampanjen.

Enligt experter erkänns napolitansk pizza enligt följande kriterier:

• Ett hantverk vars deg görs med vatten, fint mjöl, salt och jäst
  • Bollen ska öppnas med en speciell teknik, bara med händerna
  • Produkterna ska helst vara från Campania regionen: mozzarella, tomater, basilika, olivolja
  • Pizzorna bakas i 60-90 sekunder i 450-480 grader
  • Pizzan ska vara rund, diameter 35cm, med tjocka kanter och en mjuk botten av max 4 mm

Matilda Sjöberg, PR- koordinator, 0706 278506,matilda@nobis.se

Om Nobis Hospitality Group

Nobis Hospitality Group grundades år 1987 av Alessandro Catenacci. Den familjedrivna koncernen utgörs för närvarande av fem hotell — var och en med sin egen prägel samt flertalet restauranger, barer, nattklubbar och konferensanläggningar. Nobis Hotel Copenhagen är det första hotellet i Nobis Hospitality Group utanför Stockholm och Sverige. Ytterligare tre hotell är under uppbyggnad, ett i Stockholm och två i Palma, Mallorca.

Om Nobis Hospitality Group