Stort finskt intresse för årets Nolia Trädgård

Ett stort antal finska resenärer tog båten över Kvarken för att besöka årets Nolia Trädgård. Lördagens 600 båtresenärer fick dessutom möjligheten att påbärja mässan redan under överfarten då det bjöds på konferens och föreläsningar arrangerat av rederiet Wasaline.

– Mässan var över förväntan, säger Kristine Vesterlund från Jakobstad.

Årets Nolia Trädgård bjöd på allt från samtal om brexits betydelse för trädgårdskulturen och hur man odlar jord till föreläsningar om hur man odlar överallt men också klimatpositivt. Dessutom gavs tips på nya, härdiga fruktträd, nya sätt att utveckla gravplanteringar och Karin Larssons betydelse för svensk trädgårdskultur.

Under mässan har trädgårdsprofiler som John Taylor, Eva Svallin Gunnarsson, Johannes Wätterbäck (Farbror Grön), Eva Robild, Peter Streijffert, Mona Wembling och Anton Sundin föreläst.

Årets mässa lockade hela 7596 i sommarsolgasset. Många av besökarna på årets mässa kom med båt från Finland.

– Bara under lördagen åkte över 600 trädgårdsintresserade med oss på Wasaline, säger Patrik Holms, sälj- och marknadsansvarig på Wasaline.

Rederiet har varit med om att ta fram ett konferens- och föreläsningsprogram som resenärerna kunnat ta del av under överfarten. Detta har handlat om bland annat trädgårdens vårarbete och pelargoner.

Kristine Vesterlund, trädgårdsmästare som har visningsträdgården Drömgården nära Jakobstad, föreläste om att odla sin egen mat.

– Jag berättade hur jag odlar mat till min familj. Att odla det man kan äta ligger mig varmt om hjärtat, säger hon.

Kristine Vesterlund tyckte hela arrangemanget var bra men också att Nolia Trädgård var över förväntan.

– Det fler montrar än jag förväntade mig och är imponerad av de här idérummen som finns på mässan. Dessutom är det bra föreläsare med stor variation. Riktigt bra, säger hon.

Patrik Holms är nöjd med arrangemanget och samarbetet med Nolia.

– Det blev väldigt lyckat så vi är jättenöjda. Det har varit ett trevligt arrangemang att ordna. Sedan har vi ett bra samarbete med Nolia där vi kan ge ett mervärde för både våra och deras kunder genom att starta mässupplevelsen redan på båten. Det förlänger mässan, säger Patrik Holms.

Kristine Vesterlund kan tänka sig att komma tillbaka nästa år igen.

– Det kommer ju nya föreläsare, säger hon.

Kristin Olsson är projektledare för Nolia Trädgård och hon är väldigt glad över det ökande intresset från finska besökare.

– Vi har etablerat oss som den viktigaste trädgårdsmässan i Sverige norr om Stockholm och ett kunskapscentrum för trädgårdsintresserade i Norrland, men också för många i Österbotten. Det är otroligt roligt att så många besökare kommer från Finland. Kanske kan det öka samarbetet mellan trädgårdsintresserade på båda sidor om Kvarken, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2020 arrangeras mässan för nionde året i rad och hålls 24-26 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.