Dags för nordisk ”Oscarsgala”

Dags för nordisk ”Oscarsgala”

Ikväll kommer tv-tittare över hela Norden kunna se Nordiska rådets första tv-sända gala. Det blir röda mattan, kulturkändisar och politiker.

Utdelningen av Nordiska rådets priser sker varje år i samband med Nordiska rådets årliga toppmöte – sessionen. Tidigare har vinnarna då redan varit kända. Nytt för i år är att bara nomineringarna är klara och att pristagarna avslöjas under själva prisceremonin 30 oktober i Oslos operahus. Det gör att nästan alla nominerade är på plats. Prisgalan sänds direkt i TV i hela Norden.

Norska NRK står för TV-produktionen. Alla i Sverige som vill följa galan kan göra det på SVT2. Sändningen börjar 19:45.

– Det har länge funnits önskemål om att föra in Nordiska rådets priser i en ny tidsålder och nå ut till en större publik. Med denna ”Oscarliknande” prisceremoni gör vi nu avslöjandet och utdelningen av Nordiska rådets priser mer professionellt och hoppas därigenom att skapa ännu större uppmärksamhet kring Nordiska rådets prestigefyllda priser, säger Marit Nybakk, Nordiska rådets president i en intervju på Norden.org.

Nordiska rådets mest kända pris är litteraturpriset. I år delar man för första gången ut ett särskilt pris för barn- och ungdomslitteratur. Övriga priser är inom film, natur- och miljö samt musik. Vinnarna av Nordiska rådets priser får en prissumma på 350 000 danska kronor men får också för första gången ta emot en helt ny prisstatyett, ”Norrsken”, formgiven av danska Astrid Wiwel och norska Linn Wie.

De nominerade från Sverige är:

Litteratur:
Lars Norén
Filosofins natt
Johannes Anyuru
En storm kom från paradiset

Barn- och ungdomslitteratur:
Sara Lundberg