Exotiskt och naturskönt: Alla svenskar älskar Norrland – även norrlänningarna själva

Det är definitivt dags att avliva myten att svenskar i den södra delen av landet inte gillar Norrland. Stockholmare, göteborgare och skåningar älskar alla Norrland, dess natur, unika resmål och mat. Göteborgare är särskilt positiva. Det visar en undersökning som gjorts bland cirka 1500 svenskar i olika delar av landet.

Över 80 procent av stockholmarna, skåningarna och göteborgarna tycker att Norrland har en vacker natur. Bland göteborgare är siffran hela 92 procent! De tycker även att Norrland är exotiskt och annorlunda. Norrlänningarna håller med; 95 procent av norrlänningarna är stolta över sin natur. Faktum är att norrlänningarna är de enda som tycker att den egna naturen är lika fin som de "utomsocknes" tycker. Folk i andra landsändar är betydligt mindre entusiastiska över sin egen natur.

Undersökningen visar att cirka 90 procent av stockholmare, göteborgare och skåningar anser att Norrland har rent vatten i sjöar och vattendrag, har ren luft, och att man i Norrland oftast får uppleva en riktig vinter. Även här är göteborgarna mest positivt inställda till Norrland.

Även den norrländska maten lockar. 55 procent av norrlänningarna anser att man i Norrland har en unik matkultur. 72 procent av alla norrlänningar anser att regionens mat håller en hög kvalitet samt att de norrländska mattraditionerna är viktiga att bevara. Och mer än hälften tror att norrländsk mat kan vara en viktig anledning till att turista i Norrland!

Norrland mer populärt bland turister - midnattssolen det stora dragplåstret
I alla tre regioner tror man också att norrländsk natur i större utsträckning lockar både svenska och utländska turister än den egna regionens natur. 78 procent av stockholmarna, 85 procent av göteborgarna och 76 procent av skåningarna tror att Norrlands natur lockar turister. Bland norrlänningarna tror 88 procent att Norrlands natur lockar turister från Sverige och utlandet.

Norrlänningarna ombads rangordna ett stort antal turistattraktioner i den egna regionen. Det visar sig att de helst skulle rekommendera midnattssolen till utländska turister.

Topplistan över de fem norrländska attraktioner som norrlänningarna själva skulle rekommendera till utländska turister är:

1. Midnattssolen 90%
2. Norrsken 85%
3. Ishotellet i Jukkasjärvi 84%
4. Fjällvandring 73%
5. Tystnaden i skogen och vildmarken 67%

Vid frågor kontakta:
Victoria Lundqvist, telefon 090-18 29 39
e-post victoria.lundqvist@norrmejerier.se

Källor:
Undersökningen gjordes under januari 2008 på uppdrag av Norrmejerier. Den kvantitativa undersökningen bygger på digitala enkätsvar från sammanlagt 1 498 personer.

Fördelningen på områden är:
Norrbotten, Västerbotten, 500
Stockholms län, 336
Göteborgsregionen, 331
Skåne län, 331

Norrmejerier Ek. Förening är Sveriges nordligaste mejeriförening. Vi förädlar årligen ca 185 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi äger också unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 900 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, har ca 450 årsanställda och omsätter ca 1,6 miljarder kronor per år.