​Extra fakta om Norrmejeriers betessläpp 2015

​Extra fakta om Norrmejeriers betessläpp 2015

Intresset för betessläpp har ökat kraftigt från 5 000 när vi startade räkningen 2011 till 2014 då vi hade hela 23 000 besökare.

Idag den 20 maj är det första av Norrmejeriers 20 betessläpp
Först ut i Västerbotten är Forslundagymnasiet i Umeå, den 20 maj, 10.00
Först ut i Norrbotten är Algots Gård, Svensbyn, den 23 maj, 09.30
Först ut i Västernorrland är Nora Lantbruk, Noraström, den 23 maj, 11.00
Info om alla betessläpp: www.norrmejerier.se/betesslapp

Att besöka ett av våra betessläpp har beskrivits som en nytillkommen tradition, snart lika etablerad som valborgs- och midsommarfirande.

- Vi är rustade tillsammans med våra mjölkbönder att ta emot årets publiktillströmning och fira att norrländska kor nu kommer ut på sommarbete, säger Hanna Widding, projektledare för Norrmejeriers betessläpp.

När Norrmejerier summerade betessläppen 2014 stod följande klart:

• Vi hade serverat
  • 15 900 kanelbullar
  • 15 000 förpackningar med norrländsk mjölk
  • Medelbesökaren är en kvinna i 35-års ålder och i hennes sällskap finns i genomsnitt 2,1 barn.
  • Besökarna stannar 2-3 timmar på bondgården

Norrmejeriers film med kossan Maj-Ros som springer ut på betessläpp är en internetsuccé med mer än 250 000 visningar på Facebook och mer än 36 000 visningar på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9OHWJJBoPcQ

Tagga bilder på Instagram med #beteslapp
Ett urval publiceras på vår webbsida: www.norrmejerier.se

Pressbilder från betessläpp finns på http://www.mynewsdesk.com/se/norrmejerier_ek

För mer information kontakta:
Hanna Widding, product manager, Norrmejerier, 070 184 31 03, hanna.widding@norrmejerier.se

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 530 lokala bönder varav 420 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.