Gratisspelning med Umeåduon Addeboy vs. Cliff, feat. Adam Tensta och Luleåbandet Movits!

-      På Rådhustorget i Umeå vid utdelningen av Norrmejerier-stipendiet

Sista helgen i maj är redan full av aktiviteter i Umeå, bland annat Brännbollsyran och Nordic Rock. Men förutom dessa tillställningar så bjuder nu Norrmejerier in till en gratisspelning med Umeåduon Addeboy vs. Cliff feat. Adam Tensta och Luleåbandet Movits!. Spelningarna sker på Rådhustorget i Umeå den 28 maj klockan 12.00 i samband med att pristagarna i årets upplaga av Norrmejerier-stipendiet presenteras.

– Vi är jätteglada över att, även i år, kunna bjuda på riktigt bra framträdanden i samband med att vi delar ut Norrmejerier-stipendiet. Vi hoppas på fint väder och att så många som möjligt tar sig ner på torget, säger Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet.

– Norrmejerier-stipendiet har i år slagit alla rekord. Aldrig tidigare har vi fått in så många ansökningar eller sett ett sådant engagemang från norrlänningarna, som har fått rösta på sina favoriter, säger Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet.

Addeboy vs. Cliff släpper uppföljaren till "Beep Beep" om ett par veckor. Denna gång gästas låten, "Sinner" av Adam Tensta och Eboi. Adam Tensta är aktuell med en EP som släpps sent i maj och följer sedan upp det Grammisvinnande albumet från 2007 med ett nytt album under hösten/vintern.

Movits! slog igenom stort med debutalbumet Äppelknyckarjazz i slutet av 2008 och har sedan dess turnerat flitigt över hela Skandinavien och även gjort spelningar i USA – trots att de sjunger på svenska. Movits! är också en av de nominerade i årets upplaga av Norrmejerier-stipendiet.

Den 28:e maj presenteras alltså vinnarna av Norrmejerier-stipendiet. Norrmejerier kunde i år notera rekordmånga ansökningar. De 10 som gör upp om årets två stipendier och får dela på 50 000 kronor är:

• Clara Lidström (Umeåtrakten), känd för sin blogg Underbara Clara
  • Interaktiv Historia (Sävar), föreningen som arrangerade skådespelet Slaget i Sävar – det sista slaget
  • Julia Sandström (Sävar), författare
  • Nuiteq (Skellefteå), IT-företag
  • Själevads IK (Ö-vik), idrottsförening
  • Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund (Jokkmok k), grundare till tillverkaren av ekologiska skönhetsprodukter under varumärket c/o Gerd
  • Niklas Westling/Arjeplogs filmfestival (Arjeplog)
  • Lage Hedman (Malmberget), eldsjäl och tränare som i många år engagerat sig i MAIF boxning
  • Malin Holmqvist (Luleå), basketcoach Luleå Stars
  • Movits! (Luleå), musiker

Läs mer om de nominerade här:

Bilder på de nominerade finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek/image/list

Bilder på Addeboy vs. Cliff och Adam Tensta finns här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek/image/list

Bilder på Movits! finns här:

För mer information kontakta:

Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.