I år får korna springa ut på grönbete utan publik i hela Norrland med anledning av läget med Coronasmittan.

Inga publika betessläpp i Norrland i år – Norrmejerier ställer in.

Med anledning av läget med Coronasmittan ställer Norrmejerier in den publika delen av årets betessläpp i hela Norrland. Korna släpps förstås som vanligt ut på sitt sommarbete, men i år får de springa ut i gröngräset utan publik.

-    Självklart är det jättetråkigt att inte kunna ge norrlänningarna möjlighet att besöka våra gårdar och se när korna släpps ut på sommarbete i år säger Kristina Stiernspetz, kommunikationschef Norrmejerier. Men med det läge som råder så är det viktigt att minska risken för smittspridning av det nya Coronaviruset, vi hoppas förstås på norrlänningarnas förståelse för att vi vidtar denna försiktighetsåtgärd.

Förra året var det närmare 20 000 norrlänningar som besökte de 20 mjölkgårdar i Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten och Jämtland där Norrmejerier anordnade publika betessläpp. Betessläppen hos de som öppnar sina gårdar för besökare har inte bara blivit ett populärt sätt att fira in sommaren för norrlänningarna utan också ett tillfälle, för ung som gammal, att få se var den lokala mjölken kommer ifrån.

-     Även i år var ett 20-tal gårdar redo att ta emot norrlänningarna på sina betessläpp i maj och juni säger Kristina Stiernspetz. Även om man sett fram emot att få välkomna besökarna till sina gårdar så har man förståelse för vårt beslut. Korna släpps som vanligt ut på sitt sommarbete ändå och det är ju det allra viktigaste.

Om kor och grönbete i Norrland

Kor i Norrland ska, enligt förordningen, gå på grönbete under minst två sommarmånader mellan maj och september. Ekogårdar ytterligare två månader. Många gårdar har dock djuren ute längre än så. Två till tre gånger om dagen så är korna inne i ladugården för att mjölkas. På många gårdar kan korna välja när de vill vara ute eller inne då ladugårdsdörren alltid står öppen. Varma sommardagar så söker sig korna ofta självmant in under dagtid för att få skugga och är i stället ute på natten då det är svalt.

De vanligaste koraserna i Norrland är Svensk låglandsboskap (svart med vita fält) och Svensk röd boskap (rödbrun), Jerseyko och Svensk kullig boskap, där även Fjällkor ingår. Därutöver finns flera andra raser men färre i antal.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 422 lokala bönder varav 354 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.