Svenska ostklassiker. Foto: Mariann Holmberg

​Klassiska ostvarumärken Herrgård®, Präst® och Grevé® får ny ägare

Föreningsstämman för Svensk Mjölk Ekonomisk förening har idag den 28 maj beslutat att sälja klassiska ostvarumärken Herrgård®, Präst® och Grevé®.

Intresserade köpare är Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods som bildat bolaget Svenska bönders klassiska ostar AB för att hantera ägande och varumärkenas fortsatta utveckling.

Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB, är nöjd.

– Jag vill att vi ska komma igång med att arbeta långsiktigt och stärkande med de klassiska och mycket uppskattade ostarna, gjorda av svensk mjölkråvara. Herrgård®, Präst® och Grevé® motsvarar värden av stor betydelse för svenska och bondeägda mejeriföreningar, säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB.

Licenser för produktion och försäljning består

Affären ska först prövas av Konkurrensverket, vilket är en process som kommer att pågå ett antal månader. Affären kommer inte påverka möjligheten att behålla gällande licensavtal kring produktion eller försäljning.

– Jag kan ha förståelse för att företrädare för Skånemejerier Ekonomisk förening som samlar de skånska mjölkbönderna, är besvikna, men Skånemejerier AB ägs numera av en aktör med en helt annan agenda för varumärkena. Jag är övertygad om att det här på sikt blir bra lösning för alla som säljer och producerar ost gjord av svensk mjölk, säger Anders Fredriksson.

Utdragen och smärtsam process

Sedan 2016 har varumärkesarbetet med Herrgård®, Präst® och Grevé® i princip stått stilla. Då valde Skånemejerier AB, ägt av multinationella företaget Lactalis att utmana Svensk Mjölks licensavtal med hänvisning till att ostvarumärkena Herrgård®, Präst® och Grevé® förlorat sin särskiljningsförmåga. I skiljedom ställde Skånemejerier krav på att få använda ostvarumärkena utan att följa gällande licensvillkor som bland annat anger att tillverkningen sker med svensk mjölkråvara och enligt särskilda tillverkningsmetoder. Skiljedomen slog fast att klassikerna Herrgård®, Präst® och Grevé® har en särställning som unika varumärken.

– Vi har lagt ner mycket tid och pengar i den här processen som istället hade kunnat användas för att stötta och utveckla ostklassikerna. Det är svårt att hitta nödvändigt drivkraft om inte alla ägare delar synen att varumärkena är en stark tillgång, säger Anders Fredriksson.

Anders Fredriksson uttrycker att de bondeägda mejeriföretagen har den drivkraft som behövs för att svenska konsumenter även i framtiden ska kunna njuta av svenska klassiska ostar och känna trygghet i att de gör ett val för svenska mjölkbönder och i gengäld får en ost med hög kvalitet gjord av svensk mjölkråvara.

Fakta svenska ostklassiker

Herrgård®, Präst® och Grevé® är registrerade varumärken som utgör en garanti för ostarnas kvalitet och att de är gjorda av svensk mjölkråvara. Varumärkena ägs av Svensk Mjölk, som i sin tur ägs av svenska mjölkbönder genom sina mejeriföreningar.

Svensk Mjölk AB har till uppgift att värna ostvarumärkenas styrka och historiska band till svenska mjölkbönder och svensk mjölkråvara. Licens för att producera svensk hårdost under varumärkena har Skånemejerier, Arla Foods, Norrmejerier och Falköpings Mejeri. Ett större antal aktörer innehar licens att använda varumärkena vid för att sälja Herrgård®, Präst® och Grevé®.

Idag den 28 maj har föreningsstämman för Svensk Mjölk fattat beslut om att ostarna ska säljas. Köpare är Svenska bönders klassiska ostar AB i ett konsortium ägt av Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods.

Affären ska prövas av Konkurrensverket. Föreslagen köpeskilling grundar sig på en värdering av varumärkena utförd av externa värderingsföretag. Affären kommer inte påverka gällande licensavtal kring produktion eller försäljning.

Läs mer på www.svenskmjolk.se

Pressbild Foto: Mariann Holmberg

Presskontakt

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 380 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.