Kunglig glans vid nyinvigningen av Burträsk mejeri

Kunglig glans vid nyinvigningen av Burträsk mejeri

I dag förrättade HM Konungen nyinvigningen av mejeriet i Burträsk, där nationalsymbolen och den kungliga hovleverantören Västerbottensost tillverkas. På plats vid invigningen fanns också bland andra Västerbottens landshövding, kommunfullmäktige i Skellefteå kommun samt Burträskbor i alla åldrar. Dagens underhållning stod artisten Brolle för i form av sång och musik.

Invigningen hölls på dagen 104 år efter att den framsynte Johan Bexelius registrerade W-varumärket för Västerbottensost – en händelse som i sig är värd att fira.

Konungens besök började med rundvandring i mejeriet samt Västerbottensost besökscenter där HM Konungen fick ta del av såväl varumärkets historia som framtid. Den officiella invigningen inleddes med musik från Brolle innan Norrmejeriers VD, Bo Rasmussen, hälsade Konungen och övriga gäster varmt välkomna till Burträsk. HM Konungen förklarade den utbyggda mejerilokalen officiellt invigd med ett varmt tal kring Västerbottensost. Alla besökare bjöds dessutom att provsmaka Västerbottensost, tillverkad i det nyss invigda mejeriet.

– Vi är väldigt nöjda med invigningen och känner oss stolta över att såväl HM Konungen som inbjudna gäster och ortsbor tog sig tid att närvara. Invigningen är ännu en milstolpe i Västerbottensost över hundra år långa historia och ett viktigt steg in i framtiden, säger Bo Rasmussen, VD Norrmejerier.

Efter invigningsceremonin serverades HM Konungen en trerätters lunch på Västerbottensost Besökscenter tillsammans med inbjudna gäster, däribland landshövding Magdalena Andersson, kommunfullmäktige Ann-Christin Westerlund samt Matlandetambassadören för Västerbotten Ella Nilsson och kokboksförfattaren och kocken Susanne Jonsson.

Dagens meny
Förrätt: Souvastartar med persiljecrème och flarn av Västerbottensost.
Varmrätt: Rödingtournedos, fänkålssås, potatisbakelse med Västerbottensost samt smörslungade rotsaker och kantareller.
Efterrätt: Parfait med Västerbottensost serveras med hallonkompott och kardemummaflarn.

Om utbyggnaden
Den nya delen av Burträsk mejeri omfattar 3500 kvadratmeter och inrymmer formfyllning, pressning, saltlake och torklager och är ihopbyggd med den gamla mejeribyggnaden från 1938. Processen kan därmed moderniseras medan arbetet med det hemliga receptet, ystningen och slutlagringen, som är hantverk beroende av människa och kunskap, bevarats likt tidigare. Utbyggnaden möjliggör en fördubbling årsvolymen, från 2500 ton till 4000 ton per år, något som krävs för att bemöta den växande efterfrågan av Västerbottensost såväl nationellt som internationellt. Satsningen på utbyggnaden av mejeriet är den största investeringen i Norrmejeriers historia.

Fakta:

• Västerbottensost har tillverkats sedan 1872.
  • Den 17 september 1910 registrerades W-varumärket hos Patent- och registreringsverket.
  • Västerbottensost är ett av Sveriges starkaste varumärken med en självklar plats i den svenska mattraditionen.
  • Västerbottensost går bara att tillverka på mejeriet i Burträsk.
  • Varje hel Västerbottensost väger ca 18 kilo.
  • Västerbottensost är kunglig hovleverantör sedan 1990.
  • I dag exporteras Västerbottensost till bland annat Finland, Storbritannien och USA.
  • Norrmejerier har satsat närmare 200 miljoner kronor i utbyggnaden av Burträsk mejeri, en av de största investeringarna i föreningens historia.

Kort om Västerbottensost
Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. År 1910 registrerades W-varumärket för Västerbottensost hos Patent- och registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till Västerbottensost kom till. Ingen vet varför det bara går att tillverka Västerbottensost på mejeriet i Burträsk, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. Men en sak är säker, osten är lika älskad idag som för 100 år sedan.

Västerbottensost har med sin unika smak och höga kvalitet fått ett gott rykte ute i världen. Det är många som efterfrågar den mytomspunna osten och varje år kommer det in frågor till Västerbottensost runt export.

Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke och har lanserats i bland annat England och Finland.

För mer information om investeringen i Burträsk kontakta:
Bo Rasmussen, vd, Norrmejerier, e-post: bo.rasmussen@norrmejerier.se, telefon: 070- 647 50 03, 090-18 29 15

För mer information om nyinvigningen av Burträsk Mejeri, kontakta:
Kristina Stiernspetz, Kommunikationsansvarig Norrmejerier, e-post: kristina.stiernspetz@norrmejerier.se, telefon: 070-260 37 40

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:
Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com, telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt®, Norrglimt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.