Kvinnor bättre på magkänsla än män

Nästan alla har använt sin magkänsla någon gång - och kvinnor lyssnar oftare på magkänslan än män. Det visar en undersökning som Verum och www.minmagkänsla.se genomfört. Kvinnor använder framförallt magkänslan när det gäller kärlek, hälsa och familj medan männen använder magkänslan vid ekonomiska investeringar och i riskfyllda situationer.

Undersökningen tittar på en rad olika situationer där viktiga beslut ofta tas, som till exempel i karriären, vid bostadsköp, ekonomiska investeringar eller när det gäller familj och barn, och resultatet visar att den mytomspunna magkänslan definitivt är en röst att räkna med. De allra flesta - 99 procent - uppger att de har använt magkänslan vid viktiga beslut - antingen att de alltid gör det, att de ofta gör det eller att de gör det sällan. Endast 1 procent uppgav att de aldrig hade använt magkänslan.

Många minns när de ignorerade magkänslan - och vad som hände då

Enligt undersökningen har 6 av 10 gått emot magkänslan i en viktig fråga - och fått ett negativt resultat. Detta gäller främst beslut i kärlekslivet, men även vid beslut som gäller karriären och ekonomiska investeringar.

- Det förvånar mig att så många är fullt medvetna om de gånger då de gått emot sin magkänsla med negativt resultat, även om jag förstått att känslan i magen är en viktig faktor i många människors liv. Människor tenderar att använda magkänslan när faktaunderlaget blir för stort och antalet variabler är så många att det blir svårt att ta ställning till alla. Det är då många istället känner efter vilket alternativ som känns bäst i magen, säger Rikard Höög, grundare av sajten www.minmagkänsla.se och produktchef på Verum.

Kvinnor lyssnar mer på magen

Fler kvinnor än män använder sin magkänsla när de fattar beslut. Enligt undersökningen använder 81 procent av kvinnorna uppger att de alltid eller ofta använder magkänslan vid viktiga beslut jämfört med 72 procent av männen. Kvinnor använder framförallt magkänslan när det gäller kärlek, hälsa och familj medan männen använder magkänslan vid ekonomiska investeringar och i riskfyllda situationer.

Fråga: I vilka situationer har du fattat beslut med hjälp av magkänslan?

Män Kvinnor

När jag väljer kärlekspartner 40% 46%

Vid beslut i en riskfylld situation 38% 34%

När det gäller min hälsa 38% 46%

När jag fattar beslut på jobbet 37% 40%

När jag investerar i aktier eller fonder 26% 12%

När jag ska byta jobb 24% 32%

När det gäller mitt/mina barn 24% 46%

När jag köper bostad 16% 27%

Har aldrig fattat beslut med hjälp av magkänslan 6% 2%

Om undersökningen

1 174 personer har svarat på undersökningen som genomförts av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Verum och www.minmagkänsla.se. Urvalet till undersökningen är fördelat enligt nationellt representativa kvoter avseeende kön, ålder och geografisk hemvist.

Om Verum
Verumsortimentet har sitt ursprung i unika mjölksyrabakterier från norra Västerbotten. Produkterna är framtagna och tillverkade av Norrmejerier i samarbete med en forskargrupp vid Umeå Universitet. Verum Hälsoyoghurt och Verum Drickyoghurt innehåller den patenterade mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus LB21 och Verum Hälsofil innehåller den patenterade mjölksyrabakterien Lacococcus lactis L1A som båda balanserar bakteriefloran i magen.