​Norrländsk riven och skivad ost sparar tid

​Norrländsk riven och skivad ost sparar tid

Bekvämt, gott och självklart från Norrland när Norrmejerier lanserar riven och skivad Herrgård och Präst.

– Skivat och rivet har intagit de norrländska hemmen. För några år sedan var det främst restauranger och hotell som köpte färdigskivad och riven ost, berättar Anna Norrgård, Brand Manager för Norrmejeriers produkter lokalt.

Pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?Y9ACBNBJ4E
Se info om enskilda produkter: http://www.norrmejerier.se/produktkatalog/norrmejerier-ost

Skivat och rivet ökar i försäljning
Försäljningen av bekväma format har ökat stort de senaste åren, en ökning som ser ut att fortsätta. Även riven Västerbottensost har ökat mer än förväntat. Från 20 till 30 procent av den totala försäljningsvolymen på bara fem år.

– Intresset för och medvetenheten av att välja lokala mejeriprodukter är stor i Norrland, därför känns det väldigt roligt att nu kunna erbjuda Herrgård och Präst som skivad, riven och självklart 100 % norrländsk, berättar Anna Norrgård.

Bekvämlighet numera en självklarhet
Det går att skönja ett tydligt trendbrott där rivet och skivat blir alltmer standard. Konsumenter har upptäckt att riven och skivad ost sparar tid både i matlagningen och i disken. När förpackningen är mindre då går den åt på bara ett eller ett par tillfällen och ingen kant behöver kastas. Med skivat är det också snabbt och enkelt att göra en smörgås till mellanmål och för det mindre hushållet är det en möjlighet att minska svinnet. Vi ser att det är en efterfrågan från både studenter och äldre.

– Aldrig tidigare har det varit så mycket matlagningsprogram och tidningar med recept. Men det får gärna vara enkeltoch då har tidsbesparande format som färdigskivad och riven ost blivit allt vanligare i våra hem, berättar Anna Norrgård, Brand Manager, Norrmejerier.

Info: Huvudkampanjen lyfter det norrländska perspektivet
Vid lanseringen framhålls ”Investera 9 sekunder i ett levande Norrland” och ”Nu går det 9 sekunder snabbare att hålla landskapen öppna”

– Vi kan alla göra medvetna val för vårt Norrland. Att välja riven och skivad ost från lokala mjölkbönder är ett snabbt sätt att göra skillnad i t ex matlagningen, säger Anna Norrgård.

Anna Norrgård, Brand Manager för Norrmejeriers produkter lokalt, 070 633 00 77

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.