Norrmejerier erövrar attraktivt pris för varumärkeskampanj

100-wattaren är en av Sveriges största och mest erkända tävling för kreativ reklam som verkligen fungerar. Tävlingen har varit igång sedan 90-talet och delar varje år ut pris till de bästa marknadsföringskampanjerna som gett effekt. Det finaste priset är 100-wattaren sedan har de även en ”silverplacering” som de kallar 75-wattaren och en ”brons”, 50-wattaren. I år (15/11) vann Gainomax Recovery/Norrmejerier 75W priset i kategorin bästa konsumentreklam med sin kampanj ”Bananas are for monkeys”. Kampanjen bygger på slaget om träningsväskan. Alla har en banan i träningsväskan. För att skapa en markant försäljningsökning av Gainomax Recovery skulle slaget alltså inte stå på en liten specialmarknad av energidrycker, tvärtom avsåg man ta upp kampen mot Sveriges hälsoikon nummer ett, bananen. Resultat blev en försäljningsökning på otroliga 73 procent, förutom markant ökning i både kännedom och preferens. Gainomax produktchef på Norrmejerier, Johan Nylund, hämtade ut priset och fick till och med konferencieren Peter Siepen att visa sina magmuskler inför den fullsatta publiken i den Blåa Salen på Stockholms Stadshus. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Saatchi & Saatchi i Stockholm, umeåbaserade eventbyrån Heja! och produktionsbyrån Rubricera fanns också med i arbetsteamet bakom kampanjen. – Vi ville sticka ut hakan och samtidigt visa att Gainomax Recovery är en naturlig återhämtningsdryck med betydligt bättre näringsinnehåll än bananen i återhämtningssyfte. Den är både enklare att ha med sig i träningsväskan och ger kroppen vad den behöver efter ett tufft träningspass, säger Johan Nylund. Gainomax Recovery är en mjölkbaserad, smaksatt dryck som förstärkts med protein, kolhydrater och andra näringsämnen. Gainomax Recovery är laktosreducerad och innehåller både kaseinat och vassleprotein. Produkten riktar sig till personer som tränar regelbundet och är utvecklad för att återföra de näringsämnen som kroppen behöver för att snabbt återhämta energi och maximera effekten av fysisk träning. PS. Under kampanjperioden (då man fick byta sin banan mot en Gainomax) så fick eventbyrån in nästan 80 kg bananer, varav Skansens apor sponsrades med 50 kg och resten såldes på blocket... Rolig kuriosa. För mera information kontakta: Norrmejerier Johan Nylund, Produktchef Telefon: 090-18 29 60 Mobil: 070-226 13 57 Mail: johan.nylund@norrmejerier.se