Norrmejerier fortsätter visa positivt resultat

Norrmejeriers styrelse godkände igår föreningens resultat för årets första åtta månader som slutade på +47 miljoner kronor. En stark innovationskraft när det gäller utveckling av verksamheten och produkterna samt den lokala förankringen hos både ägare och konsumenter är viktiga faktorer för det goda resultatet.

-   Vi har all anledning att vara nöjda, säger Norrmejeriers vd Bo Rasmussen. Marknaden för mejeriprodukter är hårt konkurrensutsatt och det här är ett kvitto på att vi gör rätt saker och att konsumenterna uppskattar oss och vårt arbete för att hela Norrland ska leva.

Det goda resultatet stärker företagets möjligheter att satsa offensivt och det saknas inte utmaningar. Flera stora projekt som kräver omfattande investeringar är på gång.

-   Just nu så projekterar vi för en utbyggnad av Burträsk Mejeri för att kunna producera mer Västerbottensost, ett mycket spännande projekt. Vi bygger en ny samdistributionscentral i Lycksele och vi startar inom kort en omfattande ombyggnad av produktionsanläggningen Nordan i Luleå, bara för att nämna några exempel på större satsningar säger Bo Rasmussen.

Nyckeltal  januari – augusti 2010

Resultat: Resultat efter finansiella poster 47,3 mkr (få 34,2 mkr)

Omsättning: Norrmejeriers omsättning är 1182 mkr vilket är lika som föregående år

För mer information kontakta:

Bo Rasmussen, vd, Norrmejerier

Email: bo.rasmussen@norrmejerier.se

Telefon: 070- 647 50 03, 090-18 29 15

Henrik Wahlberg, styrelseordförande, Norrmejerier

Email: henrik.wahlberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.