Norrmejerier gör ett positivt resultat 2010 - extra betalning till Norrlands mjölkbönder

Mot bakgrund av det positiva resultatet för 2010 har Norrmejeriers styrelse beslutat om en extra utbetalning till de norrländska mjölkbönderna på i genomsnitt ca 3 öre per kg invägd mjölk 2010. Resultatet som, efter utbetalningen, landade på 24,7 miljoner kronor före skatt är Norrmejeriers nye ordförande mycket nöjd med.

-          Det är ett resultat vi har all anledning att vara nöjda med, säger Henrik Wahlberg, styrelsens ordförande. Det känns också bra att kunna göra denna extra utbetalning till mjölkbönderna just nu, med tanke på de allt högre energipriserna som slår hårt mot mjölkföretagen. Det är pengar jag vet kommer väl till pass på de norrländska mjölkgårdarna.

Konsumenternas starka intresse för lokalproducerat och en satsning på riks- och exportvarumärken som Västerbottensost, Gainomax och Verum är två av de faktorer som Norrmejeriers vd Bo Rasmussen ser som avgörande för att Norrmejerier kan visa ett positivt resultat även för 2010.

-          Lokalproducerade mejerivaror är kärnan i Norrmejerier, men 2010 har också stärkt oss i vår tro på våra riks- och exportvarumärken. Genom att erbjuda dem i hela landet ökar vår konkurrenskraft så att vi kan leverera goda resultat och god betalning till våra norrländska mjölkbönder och bidra till ett levande Norrland, säger vd Bo Rasmussen.

Fakta 2010: (siffror inom parentes avser 2009)

• Resultat före skatt: 24,7 miljoner kr (19,8 miljoner kr)
  • Omsättning: 1 802 miljoner kr (1 776 miljoner kr)
  • Invägning: 195,3 miljoner kg (191,3 miljoner kg)