​Norrmejerier i jämtländska Coop-Butiker

​Norrmejerier i jämtländska Coop-Butiker

Norrmejeriers säljare Malin Jokijärvi hjälper jämtländska Coop-butiker att bygga om i mejerihyllan för att få plats med Norrmejeriers 100 procent norrländska mejerisortiment. Här från Coop Forum i Östersund. Foto: Mariann Holmberg

Nu finns hela Norrmejeriers sortiment av mejeriprodukter i samtliga tretton Coop-Nords butiker i Jämtland. Butikernas mejerihyllor byggs om för ett hundratal nya artiklar.

Se pressbilder: https://share.mediaflowpro.com/?2HAC0NV8GX

– Endast Norrmejerier kan erbjuda ett totalt sortiment av mejeriprodukter med genomgående norrländskt ursprung, baserat på 100 procent norrländsk mjölkråvara, säger Jörgen Öberg, försäljningschef, Norrmejerier.

Unika produkter och nyheter i Jämtland

Flera produkter är unika och helt nya för de jämtländska konsumenterna. Till exempel Norrgott som är Norrmejeriers bredbara alternativ med smör och raps, krämig vaniljfil, yoghurt med nordligt bekanta smaker, flera ekologiska alternativ och Norrmejeriers chokladmjölk för vinterutflykten. Givetvis innehåller sortimentet även grädde, ost, fil, mjölk och mycket mer.

Nytt är också färgerna på mjölkförpackningarna. Norrmejeriers standardmjölk är grön, mellanmjölken röd och lättmjölken gul.

– Vi hoppas att även konsumenter i Jämtland snabbt ska lära sig att känna igen färgen på sin favoritmjölk, säger Jörgen Öberg.

Möt Norrmejeriers bönder i butik

Torsdag och fredag den 11 och 12 februari finns Norrmejeriers medarbetare och Jämtlandsbönder på plats i butik och bjuder på mjölk, bullar och snack om produkter och om att göra gott för Norrland.

Genom försäljning av mejeriprodukter i Coop-butiker i Jämtland kan Norrmejerier ge tillbaka ungefär halva den mängd mjölkråvara som hämtas hos åtta jämtländska mjölkbönder.

– Jämtland är en naturlig utökning av vårt försäljningsområde och vi vet att det är ett efterlängtat besked till de jämtländska konsumenterna, säger Jörgen Öberg.

Norrmejerier har flera unika varumärken

Norrmejerier är sedan tidigare huvudleverantör av mejeriprodukter till offentlig verksamhet i Jämtland. Dessutom är Västerbottensost, Fjäll och Verum unika varumärken i de jämtländska mejerihyllorna.

Norrländska mjölkgårdar ger fler arbetstillfällen och ett attraktivt och öppet landskap med biologisk mångfald. Norrmejeriers transporter bidrar till lägre miljöbelastning genom optimering av körsträckor och ett väl utvecklat system för samtransport.
Läs mer om mervärden för Norrmejeriers produkter.

Jämtländska Coop-butiker med Norrmejeriers sortiment finns i: Strömsund, Storlien, Sveg, Funäsdalen, City Östersund, Åre, Frösön, Hammarstrand, Järpen, Bräcke, Brunflo, Torvalla, Coop Forum Östersund.

Jörgen Öberg
, försäljningschef, Norrmejerier, 070 269 04 42

Mariann Holmberg
, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 530 lokala bönder varav 420 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.