Norrmejerier lanserar mjölk med mer D-vitamin - När solen går ner går priset på den nya mjölken ner

Studier har visat att D-vitamin är ett av få vitaminer som vi riskerar att få för lite av, inte minst här i Norrland under vinterhalvåret när solen ofta lyser med sin frånvaro. För att svara upp mot behovet lanserar Norrmejerier nu Norris mellanmjölk 1,5 liter med mer D-vitamin. För att förtydliga solens betydelse inför man även en mörkerrabatt på den nya mjölken som man kan ta del av när solen går ner.

Sedan tidigare berikas all lätt- och mellanmjölk i Sverige med extra D-vitamin. Norrmejeriers nya mellanmjölk innehåller dubbelt så mycket D-vitamin som vanlig mellanmjölk. Bakgrunden är att studier från bland annat Umeå Universitet har visat att många barn har svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin, inte minst i norra Sverige. Detta gäller framförallt på vinterhalvåret då vi inte får tillräckligt med solljus.

- Många föräldrar tycker att det är svårt att tillgodose barnens behov av D-vitamin eller veta om de får i sig tillräckligt av vitaminet. Norris mellanmjölk med mer D-vitamin gör det enklare för både vuxna och barn att fylla på med det viktiga vitaminet, säger Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad & Innovation på Norrmejerier.

Mörkerrabatt när solen går ner

Solen är den viktigaste källan för D-vitamin och för att förtydliga solens betydelse har Norrmejerier infört en speciell mörkerrabatt på den nya mjölken till och med 11 november. En rabatt som infaller varje dag efter solnedgången. Mörkerrabatten hämtas i form av rabattkuponger på http://norrmejerier.se/d-vitamin efter att solen har gått ner, eller via en QR-kod som under vecka 42 syns på ett antal utomhustavlor som också de tänds efter solens nedgång.

Norrmejerier genomförde innan sommaren en undersökning tillsammans med YouGov bland föräldrar i hela landet. Undersökningen visade bland annat att 22 procent av de tillfrågade föräldrarna i Norrland* inte vet eller inte tror att deras barn får i sig tillräckligt med D-vitamin. 28 procent av de norrländska föräldrarna uppgav också att de inte gör någonting speciellt för att tillgodose behovet av D-vitamin samtidigt som 40 procent tror att något av deras barn behöver tillskott av D-vitamin.

Under förra året presenterades också en studie vid Umeå Universitet som bland annat visade att endast 10 procent av de norrländska barnen i studien hade optimala nivåer D-vitamin i januari-mars.** Med nya Norris Mellanmjölk med mer D-vitamin hoppas Norrmejerier att det ska bli lite enklare att tillgodose behovet av det viktiga vitaminet.

Norris Mellanmjölk med mer D-vitamin finns i butiker från och med denna vecka.

Fakta om D-vitamin

D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder och D-vitamin är enligt Livsmedelsverket ett av få vitaminer som vi riskerar att få för lite av. Under sommarhalvåret är solen den viktigaste källan eftersom D-vitamin bildas i huden när vi är ute i solen, men under vinterhalvåret täcks inte behovet av solen och då ökar betydelsen av det vi äter för att tillgodose oss bland annat D-vitamin. Livsmedel som är bra källor till D-vitamin är enligt Livsmedelsverket till exempel fet fisk, lätt- och mellanmjölk (eftersom de berikas med D-vitamin) och till viss del även ägg och kött.

Fakta om undersökningen

Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Norrmejerier och genomfördes under juni 2014. Drygt 500 föräldrar till barn mellan 0-15 år har svarat på undersökningen, varav cirka 100 i Västerbottens, Norrbottens och Västernorrlands län.

* Med ”Norrland” avses Västerbottens, Norrbottens och Västernorrlands län, dvs den region där Norrmejeriers lokalproducerade produkter går att köpa.

** http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning/d-vitaminbrist-hos-barn-trots-riktig-kost-.cid207639

För mer information, kontakta:

Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad & Innovation, Norrmejerier

E-post: anna-karin.karlsson@norrmejerier.se

Webb: http://www.norrmejerier.se/mjolk

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt®, Norrglimt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.